Dromen van de hel

Ds. B. Reinders / Geen reacties

Vraag

Ik weet niet goed hoe ik het moet vragen, maar ik zie het niet meer zitten. Ik droom de laatste tijd vrijwel iedere nacht dat ik in de hel ben en daar door God verkracht wordt en dat God me dan heel hard uitlacht. Ook zie ik ‘s nachts gestalten door mijn kamer lopen. Verschrikkelijk eng allemaal. Ik ben erg rusteloos, zo wil ik niet door gaan. Ik ben zo verschrikkelijk bang voor de dood en om God te ontmoeten.

Ik vind het erg dat het geloof me zo weinig meer doet. Ik zit in de kerk voor anderen, lijkt het wel. Ik voel me hier verschrikkelijk eenzaam door. En ik heb hulp gezocht, maar ik vind het jammer dat ik daar niet over mijn levensvragen kan praten, over God ontmoeten, enzo, hoewel het wel een christelijke instantie is. Ik weet niet goed raad meer. Alles is zo donker en somber.

Ik hoop dat iemand me wil helpen. Ik kan echt niet meer verder. Ik zou graag eens met een dominee willen praten. Ik heb al vaak op dat punt gestaan, maar iedere keer haak ik af; ik durf het niet.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Wat je vertelt, vind ik ingrijpend! Goed dat je er hulp in zoekt, want dat is nodig. Ik heb me afgevraagd hoe ook ik je daarin via Refoweb helpen kan. Ik vind dat moeilijk omdat ik niet meer van je weet dan dit. Je probleem vind ik eigenlijk te persoonlijk om daar een algemeen antwoord op te geven. Toch wil ik er wel iets van zeggen. Je loopt, zo begrijp ik, tegen twee dingen aan. Je droomt en ziet vreselijke dingen en je bent bang voor Gods oordeel en de dood.

Laat ik duidelijk zijn: wat je droomt, kan nooit van God zijn. Zo is Hij niet. Maar, misschien weet jij dat ook wel. God is een God van genade. Zeker, ook van recht. Hij kan de zonde niet door de vingers zien. Hij moet de zonde straffen. Maar is Hij er op uit om mensen te vernielen? Nee, om ze te behouden. Hoe serieus de Heere onze zonden neemt, zie je nog het duidelijkst op Golgotha. Daar ondergaat de Heere Jezus de rechtvaardige doodstraf op onze zonde. Daar wordt Hij verlaten. Daar ondergaat Hij de helse angst, pijn en verlatenheid. Maar waarom? Lees de Heid. Catechismus, zondag 15 en 16 maar eens voor jezelf. Vooral vr/antw. 44.  Als Petrus zegt: “Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u” (1Petr.5:7), betekent dat, dat je tot Hem mag gaan met al je angst en nood. Buiten Hem om heeft ieder mens te vrezen voor Gods oordeel. Maar Hij laat het Evangelie verkondigen aan rechteloze, verloren en hulpeloze mensen. Opdat ze vanuit hun nood Christus zouden aangrijpen. Ook jij. Waarom? Lees dan ook Jesaja 53 er maar bij.

Toch komen de beelden steeds weer bij je terug. En zie je andere nare dingen. Wat je vroeger aan geloof beleefde, blijft weg. Wat is de oorzaak? Ik vind het moeilijk om daar iets op te zeggen. Als ik met je spreken zou, zou ik bv. vragen: is er iets ingrijpends gebeurd in je leven? Heb je misschien contact gehad met occulte zaken? Of, is een psychische aandoening misschien de oorzaak dat je zulke dingen ziet? Angst kan zich dan ook vertalen in dingen van geestelijke aard.

Ik denk daarom dat je pas echt geholpen kunt worden als je toch de stap neemt om hier met iemand over in gesprek te gaan. Dat zijn middelen die de Heere gebruikt in Zijn beleid. Je deed dat al via de hulverlening en dat is goed. Jammer dat je daar niet al je vragen beantwoord ziet. Dat kan een reden hebben. De (christelijke ) hulpverlening concentreert zich uiteraard vooral op de psychische omstandigheden. Daarbij mag je wel verwachten dat men de problemen dan ook geestelijk (ik bedoel dan wat betreft het geloof) weet te taxeren. Maar specifiek pastorale vragen worden meestal toch overgelaten aan predikant c.q. ouderling. Zelf heb ik enkele keren de ervaring opgedaan dat ik daarin met de hulpverlener -met instemming van de client- kon afstemmen.

Daarom is mijn advies ook: neem de stap (een moeilijke stap!) om over jouw geestelijke worsteling met iemand persoonlijk te praten. Iemand die jouw vertrouwen heeft. Je eigen predikant, of iemand anders die je je vertrouwen zou willen geven.

Ik hoop en bid van harte dat je -hoewel geholpen door mensen om je heen- je rustpunt uiteindelijk zult vinden bij het kruis van de Heere Jezus alleen. Want, wien God bewaart, is wel bewaard.

Ds. B. Reinders (CGK), Zwaagwesteinde

Lees meer artikelen over:

dromen