Problemen met indoen en verwijderen van tampon (2)

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Beste mevrouw Hoek, ik kreeg antwoord van u op mijn vraag over tamponproblemen. U zegt daarin o.a.: “Was het geen stolsel? Dat kan zeker ook slierten geven die als een soort van elastiek om de tampon heen zitten”. Ik denk dat dit het niet is, omdat die 'spier' die om de tampon dan heen zit, aan mijn lichaam vast zit, van binnen. Ik moet zelf die 'spier' van de tampon afschuiven... Het zit dus niet meer om de tampon als ik hem er eenmaal uit heb. Misschien dat dit iets duidelijker is? Ik hoop dat u misschien nu weet wat het kan zijn, want ik zit er best wel mee. Ben ik misschien te nauw daar?

Antwoord

Als je een tampon goed kunt inbrengen, hoef je niet bang te zijn dat je te nauw bent. Is het misschien de rand van het maagdenvlies wat er als het ware omheen zit? Het maagdenvlies is een ronde slijmvliesplooi met in het midden een opening aan de ingang van de schede. Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je een tampon eruit haalt dat de rand van het maagdenvlies als het ware om die opgewzollen tampon heen zit en dat je die er af moet ‘schuiven’. Als dit antwoord je niet helpt, dan zou ik echt eens naar een arts gaan. Die vindt het echt heel normaal als je met een dergelijke vraag komt. Met ongerustheidgevoelens door blijven lopen, is ook heel vervelend.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

medischtampon