Problemen met indoen en verwijderen van tampon

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb problemen met het indoen en vooral met het verwijderen van een tampon. Dat komt doordat ik te gespannen ben. Ik durf het niet goed meer, omdat ik een keer gezien heb dat, toen ik de tampon eruit wilde halen, er een soort 'spier' om een gedeelte van de tampon zat, als een soort dik elastiek zeg maar. Ik ben nu bang dat ik iets beschadigd heb of er iets anders mis is. Of zou dit het maagdenvlies kunnen zijn? Ik hoop dat u mij kunt vertellen wat het is en of er iets mis is of niet.

Antwoord

Was het geen stolsel? Dat kan zeker ook slierten geven die als een soort van elastiek om de tampon heen zitten. Dan is er echt niets aan de hand. Het is echt het maagdenvlies niet geweest. Aan de ingang van de schede zit een cirkelvormige plooi met in het midden een opening om het menstruatiebloed door te laten. Door het gebruik van een tampon kan de opening wel iets worden opgerekt, maar dat is niet erg. Een vrouw moet gewoon een tampon in- en uit kunnen brengen. Met een tampon kun je echt niet iets beschadigen. Daar is het lichaam allemaal veel te stevig voor gebouwd.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

medischtampon