Nogmaals contact zoeken met jongen

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb een poos terug een jongen ontmoet en die vond/vind ik erg leuk. Na hem gesproken te hebben, heb ik hem toen via een app gevraagd voor nader contact. Hij heeft aangegeven dit niet te willen. Dit was een teleurstelling. Maar ik kon er goed mee om gaan en dacht dat ik dit goed verwerkt had. Dat is zo’n 4-5 maanden geleden. Nu komt bovenstaande situatie in alle hevigheid terug. Het houdt mij dagelijks bezig.

Nu zit ik met de vraag: zal ik proberen om nogmaals contact met hem te krijgen? Bijvoorbeeld een appje sturen of vragen om hem live te spreken, of moet ik dit niet doen en proberen om er afstand van te nemen? Wat is wijsheid? Ik heb dit al vele malen in gebed voor de Heere neergelegd, maar een (briefje met) antwoord krijg ik niet. Bid en werkt wordt er weleens gezegd...

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ora et labora, bid en werk... dat is een waardevolle Bijbelse boodschap. Zeker. Maar dat betekent níét dat je daarmee ‘krijgt’ wat je voor de Heere hebt neergelegd in gebed. Alsof jóúw ‘verlanglijstje’ maar gerespecteerd dient te worden door God. Nee, zo laat de Heere Zich niet gebruiken, als ik dit zo mag zeggen. Hij geeft inderdaad ook geen briefje vanuit de hemel, al bidden en smeken we nog zo om onze zin te krijgen. Hij geeft ons wél het vermogen om wijs te leren zijn en om te aanvaarden wat niet anders is.

En dan kom ik bij jouw vraag of je opnieuw contact moet gaan zoeken met de aardige jongeman die al heeft aangegeven dat hij nader contact niet ziet zitten. Weet je, hoever wil je gáán? Wil je eventueel opnieuw teleurgesteld worden? Een relatie heeft altijd twee kanten en kun je niet vanuit een eenzijdige richting in stand houden. Hoe verdrietig je daar ook van mocht worden. Het is wat het is, in ieder geval voor dit moment. Misschien verandert een en ander nog eens bij opnieuw een fysieke ontmoeting, maar forceren heeft geen enkele zin. Leren aanvaarden dus.

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verliefdheid