Bijbelse argumenten tegen tv

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

15-08-2006, 00:00

Vraag

Ik kerk in de Ger. Gem. in Ned. en ik heb verkering met een jongen die in de Ger. Gem. kerkt. Hij zei tegen mij dat hij later een tv in huis wil hebben. Ik denk daar precies anders over. Nu wil hij daarover hij een discussie met mij. Heeft u voor mij Bijbelse argumenten waarom een tv niet kan?


Antwoord

Beste vragenstelster,

Als ik je vraag goed lees, ben je voor jezelf er heel stellig van overtuigd dat een tv niet kan. Je vriend is er in tegenstelling tot jou van overtuigd dat een tv wel kan. Je vraag is wat de Bijbel er over zegt en dan vooral welke argumenten vanuit de Bijbel tegen een tv pleiten. De vraag in de discussie, die je vriend wil gaan voeren, moet volgens mij zijn of jullie meningen in het licht van de Bijbel staande kunnen blijven.

Ga allereerst voor jezelf eens na waarom je zo tegen een tv bent en leg daar eens naast waarom je vriend een tv wil. Daar zit de kern van de discussie! Waarom wil je vriend een tv? Naast die mening kunnen we de Bijbel leggen. Het probleem zit namelijk niet in die tv. Het probleem van de tv zijn wij mensen: wij kunnen er niet mee omgaan! Ik heb eens een bekeerde ex-popmuzikant het volgende horen zeggen: “Mensen zeggen vaak ‘er zit een knop op die televisie en daarvan ben ik de baas’, maar die knop heeft Eva in het paradijs met de appel opgegeten.” Daar zit het probleem: wij kunnen een tv wel aanzetten, maar moeilijk weer uitzetten. Ik ken maar heel weinig mensen die op een verantwoorde manier met een tv kunnen omgaan.

Ik kom weer terug op het punt waarom je vriend een tv wil: vraag hem dat eens. Ik kan je namelijk een waslijst aan argumenten geven met verwijzing naar Bijbelteksten waarom bepaalde programma’s verkeerd zijn. Ik kan helaas uit ervaring spreken, want ik weet welke verwoestende gevolgen een tv kan hebben. Maar belangrijker is waarom nu specifiek je vriend een tv wil. Wat wil hij daarmee bereiken? Ik stel deze vraag vanuit een bepaalde Bijbeltekst waaraan ik mijn doen en laten probeer te toetsen. Deze tekst staat in 1 Kor 10:31: “Hetzij dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, doe het al tot eer van God?” De vraag die je jouw vriend kan stellen, is heel scherp: “Lieve vriend, denk je dat je God eert door een tv te kopen?” Ik kan me niet voorstellen dat hij deze vraag met “ja” beantwoordt. Discussies over tv e.d. gaan vaak over de vraag waarom het verkeerd zou zijn. Een tv is ook niet verkeerd, maar wij zijn verkeerd! Wij moeten God eren en dat doen wij niet. Daarom moet de vraag zijn “is het goed, dat wil zeggen, is het tot eer van God?”

Ter afsluiting wil ik een paar concrete vragen neerleggen, vooral voor je vriend. Deze vragen zijn toetsstenen of hij werkelijk het voor Gods aangezicht kan verantwoorden een tv te nemen.

-Als je werkelijk een tv wilt, wat zegt de waarschuwing van Paulus uit Romeinen 12:2 jou dan? Word niet gelijk aan de wereld in denken!

-Als je aan tafel gaat bidden “Leidt ons niet in verzoeking”, kun je dan nog met een gerust geweten de tv aanzetten?

-Als je later kinderen krijgt en je belooft dat je hen in de Bijbel zult onderwijzen, kun je dan met een gerust geweten ook een tv in huis hebben?

-Denk je echt dat je een tv nodig hebt: volgens mij kun je best zonder, want alles wat je weten moet, staat ook in de krant.

Tenslotte: overschat jezelf niet! Wij staan machteloos tegenover de duivel en hij zal zeker die tv gebruiken om ons tot zonde te brengen. Ik wil niet pessimistisch zijn, maar als je een tv neemt, zul je op zijn positiefst één van de weinigen zijn die niet of zelf in zonde valt of zijn kinderen in zonde laat vallen: dit laatste zeg ik helaas uit ervaring: ik dank God nog dagelijks dat Hij mij uit die smerige troep heeft getrokken.

Ik hoop dat je een beetje geholpen bent met het antwoord. Ik ben jullie geweten niet. Ga met elkaar in liefde tot elkaar én tot God en Zijn Woord in discussie: als je dit biddend en lezend in de Bijbel doet, denk ik dat jullie samen tot de conclusie komen dat een tv niet kan, omdat een tv je niet dichter bij God brengt. En om dat laatste gaat het toch in het leven: zoals Christen in de Christenreis steeds vorderen op de weg naar het Hemels Jeruzalem, waar God “alles is in allen”!

M. W. Muilwijk

Lees meer artikelen over:

tv
Dit artikel is beantwoord door

Ds. M.W. Muilwijk

  • Geboortedatum:
    23-12-1980
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Aalst
  • Status:
    Actief
143 artikelen
Ds. M.W. Muilwijk

Bijzonderheden:

Bekijk ook:


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

"Wij geloven, dat voortdurend gehoorzaam geloof in Christus nodig is om gered te blijven." Dit is uit de leerstelling van het Leger des Heils. Ik heb hen al geschreven om uitleg. Wat denkt u ervan? Ik...
Geen reacties
15-08-2011
Aan ds. H. Paul. Ik kom uit een gemeente van de Ger. Gem. waarin ik me redelijk thuis voel. Deze Ger. Gem. staat staat bekend als een 'lichte' gemeente. We hebben een fijne dominee en in de kerk heers...
Geen reacties
15-08-2016
Ik ben opgegroeid in een Gereformeerde Bonds-gemeente en ben door mijn huwelijk in de Hersteld Hervormde Kerk terechtgekomen. Dit even als achtergrond. Mijn broer heeft al tien jaar een relatie met mi...
Geen reacties
15-08-2023
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering