Hoe kan het nou dat God het toelaat dat die zes meisjes die hulp boden in Kenia ...

Ds. W. Arkeraats / Geen reacties

Vraag

Hoe kan het nou dat God het toelaat dat die zes meisjes die hulp boden in Kenia verkracht werden? Waarom beschermt God hen dan niet? Het is voor mijn zo'n sterke aanvechting van het geloof in Hem.

Antwoord

Beste vragensteller,

Je vraag was: hoe kon God toelaten, dat in Kenia die Nederlandse meisjes zo iets verschrikkelijks meemaakten? Ik wil maar eerlijk zeggen: een vraag als deze brengt ons altijd in grote verlegenheid. Je noemt die verschrikkelijke gebeurtenis in Kenia, maar je kunt er natuurlijk heel veel andere voorbeelden aan toevoegen. En dan moeten we ook éven eerlijk zeggen: we weten het niet. Mag ik proberen, het wat verder uit te werken? We zien, dat niet alleen ongelovige mensen door rampen getroffen worden. Vanavond las ik in de krant van die piloot, die bij zijn vlucht voor het zendingswerk is omgekomen en een gezin met vijf kinderen achterlaat. Dan denk je onwillekeurig: wat is hierin Gods weg? Dikwijls denken of zeggen we: wat een vragen, wat een raadsels.

In de loop van de tijd zijn er natuurlijk wel oplossingen bedacht. Bijvoorbeeld, dat de Heere het niet wil, maar het wel toelaat. Allemaal sympathieke pogingen, maar ze voldoen ten diepste niet. En we moeten bovenal bewaard worden voor goedkope woorden.

Jij en ik zijn niet de enigen, die deze verlegenheid voelen. Lees de woorden van Asaf eens na in Psalm 73 en 77. Die man worstelde ook met de vraag naar Gods handelen. Je hoort zijn tranen erin doorklinken.

Maar nu dat andere: door over die dingen na te denken, kun je veel aanvechtingen krijgen. Van de kant van de duivel, die God verdacht wil maken. Maar óók eerlijk, net als Asaf, omdat je er maar geen zicht op kunt krijgen. Het valt me telkens weer op, dat de Heere die psalmist, Asaf, helemaal laat uitspreken. Hij valt hem niet in de rede, hij begin hem niet te bestraffen voor zondige gedachten. En toch is er een uitweg. Met al die onbegrepen vragen en die strijd krijgt Asaf tóch vrede in de wetenschap, dat alle dingen in Gods hand zijn en de Heere in zijn Vaderlijke trouw alles leidt. En dan kruipt hij toch maar naar de Heere toe.

Lees ook eens dat prachtige artikel 13 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis: “Bij datgene, wat God doet boven ons menselijk verstand,  houden we ons tevreden met de belijdenis, dat we leerjongeren van Christus zijn, zonder de grenzen van het Woord te overschrijden.”

Je vraag is o zo begrijpelijk en voor velen herkenbaar. En op die vraag van jou en mij samen kan ik geen antwoord bedenken. Maar ik hoop van harte, dat je dan  houvast mag vinden in dat ene woord: “nochtans... belijd ik dat de Heere barmhartig is en genadig.”

En: ook met deze vragen mag je tot de Heere gaan.

Een hartelijke groet,
Ds. W. Arkeraats