Het is toch zo dat op de nieuwe aarde er geen huwelijken meer zullen zijn? Hoe z...

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Het is toch zo dat op de nieuwe aarde er geen huwelijken meer zullen zijn? Hoe zit dat dan met de seksualiteit? God heeft dat toch ook gegeven om daar van te genieten? En dan zou dat op de nieuwe aarde, waar dus alles goed is, er niet meer zijn?

Antwoord

Het mooiste wat God op aarde gegeven (en na de zondeval gelaten) heeft, is de volledige, in liefde gebedde overgave (lichamelijk en geestelijk) tussen man en vrouw (de agapè). Maar dit is zeker niet het beste en hoogste goed dat er is!  Het beste komt nog...

Aangezien er in de hemel geen  gehuwde staat meer zal zijn ("er wordt niet gehuwd noch ten huwelijk gegeven") en er ook geen procreatie (voortplanting) zal zijn (want het getal der heiligen is vol/vervuld), en aangezien er een volkomen gemeenschap zal zijn met Christus en al Gods gekenden, zal de seksuele gemeenschap ~hoe heerlijk ook te genieten op deze aarde~ volkomen in het niet vallen, zelfs onnodig want onvolkomen, tegenover die volkomen en zuivere lofprijzing en genieting vanwege de nabijheid des Heeren.

Ds. M. F. van Binnendijk