Verzoeking of beproeving

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

24-08-2003, 00:00

Vraag

Hoe kun je onderscheidt maken/herkennen of een overtuiging een bestrijding van de duivel is of door God gewerkt wordt?


Antwoord

Als ik de vraagsteller goed begrijp, zoeken we het onderscheid tussen een verzoeking of en beproeving. Wanneer is mijn 'gedachte' een zuivere overtuiging van de Heere en wanneer is het een influistering van de duivel? Vergeet daarbij ook niet jezelf. Het kan ook een opwelling zijn vanuit je eigen hart (zgn. wishfull thinking).
 
Nu kan de Heere inderdaad een getuigenis in je hart leggen! Middellijkerwijs, vooral door de prediking, maar ook door een lied, een gedachte, een gedicht. Waarbij Hij Zijn Woord bevestigt aan je hart. Dat geeft innerlijke vreugde en vrede, en het vervult onze blijdschap.
 
Het gevaar is echter niet denkbeeldig dat wij ook zelf een overtuiging in ons hart kunnen leggen, waarmee de duivel parten speelt en ons wil overtuigen dat God het is die spreekt: de beruchte "engel des lichts", waarvoor de apostel waarschuwt. Denk bijvoorbeeld eens aan de valse profeten van koning Zedekia, die zeiden "een woord des Heeren te hebben", terwijl Jeremia het échte Woord des Heeren bracht. Dat is (zeker politiek gezien, en dat begreep Jeremia heel goed!) bepaald verwarrend. Vanuit de politieke situatie leek Jeremia inderdaad op een collaborateur van Babel (Jer. 37:13). Ik geef toe dat het dan ook niet zozeer de duivel was, die de hofprofeten bestreed, als wel hun eigen hart en een bewust gekozen politiek, die zij naliepen.
 
Toegepast op je vraag, is het eenvoudigste antwoord dan, om nauwkeurig te letten op de uitkomst van de bewuste overtuiging. Zoals dat dé toetssteen van valse en ware profetie is bij uitstek. Daarbij is een overtuiging van God te toetsen (ofschoon niet altijd te bewijzen!) vanuit de Schrift zelf, die volkomen van God is ingegeven.
Dan bedoel ik het niet zo, dat wij de Bijbel zodanig gaan hanteren, dat deze gaat lijken op een boek vol recepten of formules. Maar wel, om biddend en lezend te zoeken naar de raad Gods. Psalm 85 is daarbij een goede leidraad: "Merk op mijn ziel, wat antwoord God u geeft!"
 
Daarbij gaat een overtuiging altijd gepaard met een overbuiging naar God toe, óf... bij God vandaan. Ook daarin heb je al een toetssteen. Is God ermee gediend of de duivel, of jezelf?

Ook hierin geldt het woord van de Apostel Paulus, dat wij te allen tijde in ons gemoed ten volle verzekerd, dat is: overtuigd hebben te zijn.
 
Ds. M. F. van Binnendijk

Tags in dit artikel:

beproevingverzoeking
Dit artikel is beantwoord door

Ds. M.F. van Binnendijk

  • Geboortedatum:
    30-11-1963
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Stadskanaal
  • Status:
    Actief
170 artikelen
Ds. M.F. van Binnendijk

Bijzonderheden:

Lees ook: het weblog 'Dominee in de bajes'


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik ben een weduwnaar van 80 en leef graag dicht bij Gods Woord. Nu ben ik vier weken terug geopereerd aan darmkanker, stadium 3. Ik voel me fit en gezond. Diverse onderzoeken bevestigen dat ook, maar ...
6 reacties
24-08-2020
Een vriend van mij gaat dood aan alvleesklierkanker. Als er ook maar één God bestaat, dan wil ik die God wel eens vertellen wat ik van Hem vindt. Dit is namelijk niet de eerste keer dat zoiets gebeurt...
1 reactie
24-08-2011
Wij zijn katholiek. Waarom moet ik iedere avond voor het slapen gaan op m’n knieën om de vier oefeningen te bidden?
3 reacties
24-08-2021
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering