(...) Maar is het dan zo dat een ieder met een geestelijk probleem ook een psych...

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Graag wil ik deze vraag stellen aan ds. Simons, dit n.a.v. een preek die ik op een bandje van hem heb gehoord. U heeft het in die preek (ik denk dat het al een aantal jaren geleden is dat u die preek gehouden hebt), over dat een psychisch probleem niet los staat van een geestelijk probleem! Ik heb problemen (gehad) waar ik eindelijk vorig jaar met mijn man over heb gesproken, omdat het niet echt meer goed met mij ging (eindelijk na 13 jaar, erg hé?). Wij houden veel van elkaar en mijn man zei toen ook gelijk dat we hiervoor hulp moesten zoeken. Ik ben bij Eleos terecht gekomen en daar ben ik nu doorheen. Ik gebruik nog wel een anti-depressieva, maar ben aan het afbouwen. Met dit alles ontstond ook een geestelijke strijd. We zijn veranderd van kerk omdat we een duidelijke Christus-prediking misten. Ik begrijp wel dat allebei de aspecten in een preek aan de orde moeten komen, maar als Hij niet gepreekt wordt, dan word je ook niet jaloers gemaakt! Toch mag ik wel zeggen (al zeg ik het met veel schroom) dat ik zoveel rijkdom ben gaan zien in Christus, zeker door het lezen van Zijn Woord en die vele beloftes die erin staan, dat ik zonder Hem niets meer kan. Maar de duivel fluistert me soms zoveel in, van: dat kan niet voor jou, etc.! Maar ik ben soms (eigenlijk vaak) dan zo bang dat ik maar een tijdgeloof heb, want soms word je weer zo opgeslokt door je gezin en alles en dan denk ik van: je gebruikt medicijnen, dus wees eerst daar maar eens van verlost. En dan zegt mijn man: Denk je dat je dan weer een ‘beest wordt? Zonder Hem kun je toch niets? Maar is het dan zo dat een ieder met een geestelijk probleem ook een psychisch probleem heeft?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Eerst een paar dingen op een rijtje voor alle duidelijkheid. Wij zijn mensen! Een mens bestaat uit psyche, ziel en lichaam (Mark. 8:35). Dat is een éénheid. Je kunt dat niet los maken van elkaar, dat doet de bijbel ook niet. Als Gods Geest werkt in het leven van mensen, dan trekt dat sporen in onze menselijke geest. Paulus zegt dat onze geest getuigt met God Geest dat wij kinderen van God zijn (Rom. 8:16). En als God Geest werkt dat gaat het ook niet buiten het lichaam om. Wanneer zonde ons drukt, dan kan het lichaam daar vaak onder lijden (PS. 38:10). Zo zouden we heel veel Schriftplaatsen kunnen aanhalen om te bewijzen, dat geest, ziel en lichaam één is. Wanneer onze menselijke geest vermoeid en moedeloos is. Geen doorzicht meer heeft, zich bedolven voelt onder de golven dan heeft deze gestalte gevolgen voor ons geestelijk leven enz...

Tussen de regels door proef ik uit uw woorden, dat u het soms moeilijk heeft met het gebruik van uw medicijnen. Graag zou u afbouwen en met Gods hulp verder willen leven. De praktijk leert dat u nog niet zonder medicijnen kunt. Zonder medicijnen gaat u grenzen over, ja zo ver dat uw gedrag beestachtig wordt, schrijft u. Vaak is dit voor uw zwakke geest, de aanleiding tot veel geestelijke strijd: als je werkelijk een kind van God was dan... Dan was je wel verlost van die medicijnen enz.... Zo is uw menselijke geest vaak een prooi van de duivel. Hij weet uw zwakke plekken. Daar pakt hij u op. Daar heeft hij ook vaak vat op in uw leven. Twijfel zaaien, u op de zeef leggen, zodat u bang wordt voor nabijkomend werk. Bang dat het gevolgen zijn van uw zwakke psyche in plaats van het werk van Gods Geest. Daar gaat het immers over. Wordt mijn leven geleid door de Heilige Geest en niet meer door mijn eigen menselijke geest toch?

Is het waar schrijft u, dat al Gods kinderen ook last hebben van hun psyche? Ik zeg niet bij iedereen in dezelfde mate, maar het één gaat niet buiten het andere om. Vaak zie je in het leven van Gods kinderen dat het werk van de Geest sporen heeft getrokken. Er is iets in hun leven geknakt. Vroeger waren ze sterk, vroeger konden ze alles. Toen Gods Geest ging werken leerde ze dat Zijn kracht in hun zwakheid volbracht werd (2Kor. 12:9). God maakt vaak mensen zwak, omdat hun sterkte Gode zij en niet uit de mens. Daar gaat Jakob, hinkende komt hij uit de strijd, het is niet meer de Jakob van vroeger, hij is gebroken (Gen 32:31). Maar wel een nieuwe Naam, ja een nieuw schepsel in Christus (2Kor. 5:17). In de verte zie ik Paulus, hij heeft een doorn in zijn vlees. Een geknakt mannetje, maar door de genade de uitnemendste van de apostelen (2 Kor. 12:11). O. ja het zijn niet vele wijzen, niet vele verstandige, maar het zwakke en het onedele heeft God uitverkoren om wijze te beschamen (1Kor. 1:26).

Laat uw weg een weg zijn waarin Christus uw kracht, uw heil, uw wijsheid, uw sterkte is. Wie zijn wij dan? Geknakte mensjes, maar in Hem meer dan overwinnaars. (Rom. 8:37).

Gods heilbede,
Ds. A. Simons, Vinkeveen

Lees meer artikelen over:

psychologie