Eetverslaving en Heilig Avondmaal

Redactie Refoweb / 7 reacties

Vraag

Mogen dikke mensen aan het Avondmaal? Als ze dik zijn komt dat door een eetverslaving die ze er niet onder krijgen.

Antwoord

Naast het feit dat lichaamsomvang ook deels genetisch bepaald kan zijn, hebben gewicht, leeftijd of andere uiterlijke kenmerken niets met het avondmaal te maken. Paulus schrijft in 1 Kor. 11: “Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren.” Waarbij het woord “onwaardiglijk” wijst op iemands’ houding (gedrag) tijdens het avondmaal. Zie verder het avondmaalsformulier. Een verslaving, welke dan ook, kan reden zijn om niet deel te (mogen) nemen aan het avondmaal. Maar een ‘verslaafde’ die de Heere Jezus van harte lief heeft, zal er ook alles aan doen om die verslaving kwijt te raken.

Tags in dit artikel:

Heilig Avondmaal
7 reacties
lin1991
Nee dikke mensen mogen niet aan het Heilig Avondmaal. Mijn antwoord is net zo cru als de vraag van de vraagsteller. Zo zwart wit kan alles niet gezien worden. Natuurlijk is een eetverslaving niet goed maar wij komen niet aan het H.A. om te betuigen dat wij zonder zonden zijn... het neemt niet weg dat er wel hulp gezocht moet worden. Is het alleen al om uw gezondheid. Maar dik of dun, knap of minder knap, rijk of arm het maakt de Heere niet uit hoor. De Heere nodigt arme, kreupele, blinde enz.
lin1991
En om nu te zeggen: eetverslaving, grove zonde? Je kan het ook zien als een ziekte/afwijking (mag ik het zo noemen) waar je erg mee worstelt. Want vaak is dat zo bij een eetverslaving. Vraag maar veel of de Heere je er van af wil helpen, naast eventuele therapie.
John61
Het Heilig Avondmaal is speciaal ingesteld voor zondaars, die de overtuiging hebben dat ze zelf niet in staat zijn om rein voor De Heere te verschijnen en daarvoor het offer van onze Heere Jezus Christus nodig hebben. Dus ook voor mensen met overgewicht, ondergewicht, mensen die gescheiden zijn, homo's, psychisch zieken, leugenaars, zakkenrollers, witteboordencriminelen, mensen met Gilles de la Tourette, schuinsmarcheerders, Abraham, Izak, Jacob, David, Salomo, Simson, jij en ik.
Ideetje
Bah, wat een nare vraag ( en dan druk ik me netjes uit). Dikke mensen zijn dus bij voorbaat al in een hokje gestopt. Dik=eten. ONZIN. Wat te denken van medicijnen die men MOET slikken en daarvan o.a. de bijwerking in 'gewicht aankomen' heeft. Ik heb er zelf helaas ook last van. Maar wat ik ook doe, afvallen icm. mijn medicijnen lukt het niet!
lin1991
@ John61. Ik herhaal even wat je typt: speciaal ingesteld voor zondaars, die de overtuiging hebben dat ze zelf niet in staat zijn om rein voor De Heere te verschijnen en daarvoor het offer van onze Heere Jezus Christus nodig hebben. Maar.... de wetenschap om het nodig te hebben heeft waarschijnlijk elk kerkmens. En misschien heel veel onkerkelijke ook. Is voor hen het H.A.? Nee. Alleen voor hen die getrokken zijn door de H.G. uit de duisternis tot het wonderbaar licht. Die oprecht stil gezet zijn. En ja daaronder zijn hoeren, tollenaren enz. en inderdaad ook mensen met overgewicht. De Heere ziet het hart aan!
Hansje
Ik kan dan nog wel een heel rijtje opnoemen van slechte gewoontes/zonden. Neem nou roken / drinken / te hard rijden / dure leefstijl en ga zo maar door. Maar het gaat erom hoe de relatie is tussen God en jouw is en of je Hem wil dienen in je leven. Het avondmaal is ingesteld niet voor de perfecte kerkganger, nee voor mensen die het niet van zichzelf verwachten, maar juist Hem willen volgen. Ja en wij moeten strijden tegen de zonden, maar hoe vaak kom ik er achter dat ik juist Hem tekort doe. Het avondmaalsformulier geeft juist troost als we het van ons zelf verwachten.
anna30
Zij die zonder zonde zijn werpe de eerste steen.... niemand zo dan meer aan het avondmaal kunnen gaan, iedereen doet zonde. En voor God is de ene zonde niet zozeer groter of erger dan de andere zonde.
Het zou een lege tafel zijn als iedereen die zonde doet niet aan mag komen....

Daarnaast: dik zijn refereer je met te veel eten of een eetverslaving. Dat is een absoluut vooroordeel. Zoveel mensen kunnen er niets aan doen dat ze dik zijn. Het heet ook niet voor niets morbide (=ziekelijk) obesitas (=overgewicht)