Vaak hoofdpijn

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Ik heb vaak hoofdpijn. Meestal komt dit zo rond de middag op en het is pas over als ik langer dan vijf uur geslapen heb. Het komt vaak voor als ik een presentatie moet houden, als ik die dag heel druk ben geweest of dat ik die dat lang in de auto heb gezeten. Soms trillen mijn handen helemaal. Ik heb veel pijnstillers geslikt maar daar ben ik vanaf gestapt omdat ik bang was dat het een gewenning werd. Ik zit hier erg mee want ik moet vaak afspraken afzeggen omdat ik niet mee kan om mijn hoofdpijn. Kunt u mij tips geven?

Antwoord

Beste vragenstelster of vragensteller,

Toen ik je vraag las kwam bij mij de gedachte op aan spanningshoofdpijn. Dat gaat vaak gepaard met de klachten die jij beschrijft. Mogelijk in combinatie met stress en/of faalangst. Ik ben er blij mee dat je niet frequent pijnstillers gebruikt want dit is inderdaad niet goed. Het feit dat zelfs je handen trillen bevestigde mij in de gedachte aan spanning en stress. Herken je het bij jezelf? Je beschrijft niet hoelang je hier al last van hebt, maar soms herkennen mensen de klachten uit eerdere perioden. Dat is van belang om te weten wat toen jouw "kracht" was om er mee om te gaan.

Het klinkt alsof je "vastloopt" in spanning en ik zou pleiten voor een aantal gesprekken met een deskundige om te ontdekken wat de oorzaak is van de spanning en stress. Er kunnen factoren in je eigen persoonlijkheid zijn maar vaak is er ook sprake van werkfactoren en/of werkstress die dit veroorzaken en dan is het goed om hierin verandering in aan te brengen. Ik zou je aanraden om eens met je bedrijfsarts te overleggen of, zo mogelijk, met bedrijfsmaatschappelijk werk of zelfs een arbeids- en organisatiepsycholoog. Zij kennen het bedrijf en weten wat daar speelt en hoe een organisatie in elkaar zit. Via een leidinggevende of personeelszaken kun je zelf contact met de betreffende Arbodienst opnemen.

Mocht dit niet lukken dan raad ik je zeker aan om in gesprek te gaan met je huisarts want deze klachten kunnen steeds erger worden en uiteindelijk leiden tot ernstigere of langdurig ziekteverzuim.

Veel sterkte in alles.

Petra van Bodegraven

Tags in dit artikel:

hoofdpijnpsychologiespanning