Hekel aan ex van vriend

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een tienermeid en heb al twee jaar een relatie met een jongen van 21. Ik vind hem echt leuk en hou ook echt van hem. Ik heb voor deze relatie nog nooit eerder contact met een jongen gehad. Hij heeft voor mij meerdere relaties gehad, waarvan een keer een relatie van twee jaar. Tijdens deze relatie heeft hij al seks met dat meisje gehad. Hij heeft dit aan het begin van onze relatie ook eerlijk verteld en gezegd dat hij er ontzettend spijt van had. Ik vond het toen jammer, maar ik dacht dat ik het op een keer wel een plekje zou kunnen geven. Misschien als we het zelf ook zouden doen...

We hebben inmiddels zelf ook een paar keer seks gehad, waarvan we  nu besloten hebben er tot ons huwelijk mee te stoppen. Hiervoor hebben we bij God ook schuld beleden. Nu komt hier mijn vraag/bezwaar: ik kan het nog steeds geen plekje geven dat hij voor mij al een keer seks gehad heeft. Ik moet er ook heel vaak aan denken als ik foto’s van haar zie, als ik over haar hoor, e.d. Ook heb ik een vreselijke hekel aan zijn ex.

Hoe kan ik dit een plek geven en accepteren? En hoe kan ik mijn visie ten opzichte van haar veranderen? En zeker nu, want ik heb nu zelf ook gezien hoe snel het gebeuren kan.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je hebt wel in de gaten, hoop ik, dat je jezelf voor de gek hebt gehouden door precies zo te doen als je voorgangster met de jongen die je je vriend noemt. Seks is geen ‘speelgoed’ en intussen heb je je schuld beleden. Ja, schuld, want je had -achteraf gezien- niet gewild dat een en ander gebeurd was. En nu wil je met jezelf in het reine komen... dan zul je gewoonweg moeten accepteren dat gedane zaken geen keer hebben. Niet voor jou, niet voor haar, niet voor hem. Na je schuldbelijdenis mag je wél een nieuwe kans krijgen. In ieder geval van onze Heere Jezus, die -hoewel Hij zonden haat- zondaren liefheeft die berouw tonen. Híj vergeeft. Nu jij nog... nee, niet háár, maar jezelf! Je kunt net doen alsof je een hekel aan de ‘ex’ hebt, maar zolang jezelf op een gelijke manier blijft denken gaat het over jóú. En over je vriend. Bespreek dus samen hoe je verder wilt groeien in jullie relatie en zo mogelijk naar een huwelijk. Ook dit hoort bij volwassen worden en daarmee verantwoordelijk zijn voor je éigen daden. Die je dan ook in gebed-om-vergeving bij God mag brengen.

Dat maakt het niet zo dat je ‘vergeet’ of dat je haar aardig gaat vinden, maar dat plaatst zowel jou als haar in een ánder daglicht. En dat gegeven zul je samen met je vriend dienen te verweven in jullie verdere leven. Met elkaar of ieder apart in eigen leven.

Marijke Rots