Zonder kerkgang niet tot geloof

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

13-05-2004, 00:00

Vraag

 Een dominee zei in een antwoord dat je zonder kerkgang niet tot geloof kunt komen. Ik ben het daar niet mee eens. Wij zijn thuislezers en mijn ouders zijn allebei thuis tot geloof gekomen. En als er zoveel mis is in de kerken (dat kunt u toch niet ontkennen?) kan dat toch geen voorportaal van Gods koninkrijk genoemd worden?


Antwoord

 Beste vragensteller,
 
Graag wil ik je wat vertellen naar aanleiding van de opmerkingen en vragen die je hebt opgeschreven. Laat ik eerst zeggen: de Heere is bij machte om Zijn kinderen tot geloof te brengen waar dan ook en hoe dan ook. De Heere is een God die wonderen doet en het grootste wonder is als een zondig mens bekeerd wordt en geloof in de genade van de Heere Jezus Christus. Daar heeft de Heere niets bij nodig, want dat is het verborgen werk van de Heilige Geest in het hart. Dan denken we aan de wedergeboorte, zodat een mens gaat geloven en zich gaat bekeren (Dordtse Leerregels 3/4 art. 11 en 12).
 
Maar het is opvallend dat juist de Dordtse Leerregels -die wijzen op het souvereine werk van de Heere door de Heilige Geest- juist óók met alle klem wijzen op de wijze, de manier waarop de Heere dat doet. Dat is middellijkerwijs. De Heere gebruikt middelen om mensen te wederbaren en tot geloof en bekering te brengen. En dat is de roeping. De Heere roept mensen door Zijn Woord. In de gereformeerde theologie gaat in de heilsorde de roeping altijd vóór de wedergeboorte. Mensen worden door God geroepen, en dat is door het Woord, en de bediening van het Woord. Luister naar wat beleden wordt in D.L. hoofdstuk 1 artikel 3: “en opdat de mensen tot het geloof gebracht worden, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wien Hij wil, en wanneer Hij wil, door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus de Gekruisigde”.
 
Het is wel duidelijk dat de prediking van het Woord zéér belangrijk is. Daar getuigt de Bijbel zelf van: denk eens aan de profeten, denk aan Jezus Christus Zelf, hoe Hij het woord heeft gepredikt, en denk aan de apostelen. Als je het boek Handelingen leest is dat één groot getuigenis van hoe de Heere werkt in en door de Gemeente die samenkomt. Daarom zelf Paulus ook: Hebreen 10:25 “En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert”. De Gemeente vergadert rondom het Woord, waar de Heilige Geest wil werken, want waar twee of drie in Zijn Naam vergadert zijn, daar wil de Heere Zelf zijn. Dáár werkt de Heilige Geest, in ongelovigen en gelovigen: kinderen van God worden gebouwd op het ene fundament van Jezus Christus en Dien gekruisigd, en mensen die nog niet gelovig zijn worden geroepen en bewerkt door de Heilige Geest, naar Gods welbehagen. Je ziet dat dus de bijeenkomst van de Gemeente weldegelijk belangrijk is. Middellijkerwijs gesproken worden mensen ô tot geloof gebracht. De Gemeente is de werkplaats van de Heilige Geest. Wie nat wil worden moet in de regen gaan staan, en wie zalig wil worden moet onder de prediking verkeren.
 
Een dominee heeft gezegd dat je zonder kerkgang niet tot geloof kan komen. Waarschijnlijk is dat gezegd tegen iemand die iets gevraagd heeft over de kerkgang. Sommige mensen zeggen dan: ik kan ook wel in God geloven al ga ik niet naar de kerk. Ook als ik in de natuur wandel ervaar ik God, daar heb ik een dominee niet bij nodig. Nou, inderdaad, dat kan niet. Wie in God gelooft, wie leeft van de genade van Jezus Christus, die heeft ook het verlangen om steeds meer en steeds weer gebouwd en gevoed te worden vanuit het Woord door de prediking. In die zin ben ik het met de dominee eens: daar is de kerkgang bij nodig.
 
Wat betreft je ouders wil ik het volgende opmerken. Waarschijnlijk hebben je ouders de achtergrond van de Paauwianen. Ds. J.P. Paauwe leefde van 1872 tot 1956. Een beetje kort door de bocht, maar hij geloofde dat er geen zuivere kerk in Nederland meer te vinden was. Toen hij was gestorven zongen zijn 'volgelingen' op het graf: “geen profeet is ons gebleven”. Toen zijn zij thuis gaan lezen de preken van ds. Paauwe en de preken van goede oudvaders. Zij hielden thuis een 'kerkdienst'. Op die manier zijn mensen tot geloof gekomen, zeker. Want ook dat is roeping en prediking. Maar, daar valt wel meer over te zeggen. Want een zuivere kerk op aarde bestaat niet. Zelf behoor ik tot de PKN. Het is met veel verdriet dat ik heb moeten aanzien dat deze kerk is gekomen. Een vervallen kerk en dat doet veel pijn. Maar, als predikant mag ik sterk ervaren dat de Geest van God nochtans wil werken in onze gemeente. Mensen luisteren naar het Woord en dat Woord is krachtig door de Heilige Geest. Een zuivere kerk is er niet, maar een zuiver werk van de Heilige Geest is er Gode zij dank nog wel. De Heere is niet afhankelijk van kerkorden en kerkelijke muren en instellingen. Waar mensen bijeen komen om Gods Woord te horen, en gebeden hebben om Gods aanwezigheid, daar doet de Heere nog grote wonderen.
 
Praat er eens over met je ouders, waarom zij thuis lezen. Lees eens in je Bijbel over hoe Israël en de Kerk bijeenkwamen om samen te zijn, rondom Schrift en Gebed. En laat dan  -biddend- de vraag tot je komen: wat wil de Heere dat ik zal doen, ook wat betreft de prediking en de kerk? Want, door het Woord en de Heilige Geest mogen wij Gods wegen leren kennen. Zorg er dan voor dat je in die bediening komt te staan. Ook jij moet zalig worden.
 
Gods zegen!
 
Ds. A. Goedvree, Arnemuiden

Lees meer artikelen over:

kerkgangthuislezer
Dit artikel is beantwoord door

Ds. A. Goedvree

  • Geboortedatum:
    16-06-1970
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hellouw
  • Status:
    Inactief
108 artikelen
Ds. A. Goedvree

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Mijn vriendin heeft regelmatig depressieve buien. Soms zie ik het niet meer zitten om met haar verder een relatie aan te gaan. Wat zijn de gevolgen als ik met haar trouw? Ik denk hierbij aan de verant...
Geen reacties
13-05-2008
Afgelopen donderdag tijdens de dagopening liet de lerares dit filmpje zien. Toen we het aan het kijken waren, kreeg ik er een wat naar gevoel bij. Volgens mij zou dit niet door de censuur van onze (re...
Geen reacties
13-05-2014
Lukas 21 vers 16 b. Er staat in de Statenvertaling ter verduidelijking schuingedrukt het woord “sommigen". Mij lijkt het zo onduidelijker worden. Als het tegen de discipelen gesproken wordt, zou je de...
Geen reacties
13-05-2022
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering