Christelijk geloof en reïncarnatie tegenover elkaar

prof. dr. P. A. Siebesma / Geen reacties

Vraag

Hoe kun je iemand die in reïncarnatie gelooft overtuigen van het christelijke geloof en het feit dat reïncarnatie onmogelijk is?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Een ander overtuigen van het christelijk geloof is mijns inziens onmogelijk. Wel kun je tegen de ander getuigen van wie God is en wat Hij voor ons heeft gedaan in Christus en hoe je dat zelf ervaart. Bid of de Heilige Geest door je woorden heen mag werken en die persoon zelf mag overtuigen.

Wat reincarnatie betreft, daarover zou je wel de volgende opmerkingen kunnen maken:

1. Ook reïncarnatie is een geloof dat niet bewezen kan worden en nooit te bewijzen valt. Immers we hebben geen herinneringen aan onze vorige levens en wat door sommigen als herinneringen wordt aangehaald is ook op andere manieren te verklaren.

2. Wat voor zin heeft het om te zeggen dat we er vroeger al waren? In dit leven leren we van onze fouten en ervaringen. Maar als we in reïncarnatie geloven dan betekent dat dat we al onze oude fouten steeds weer opnieuw zullen maken. Immers we weten niets van onze vorige levens en kunnen daar dus ook niets van leren. Geen bemoedigende gedachte!

3. Wat is onze identiteit? Wij zelf worden gevormd door ons lichaam en onze psyche, waarvan het geheugen een onderdeel is. Wat reïncarneert er nu precies? Niet ons lichaam en ook niet onze psyche. Immers in een volgende reïncarnatie zijn we geheel anders wat lichaam en psyche betreft. Maar wat is dan onze identiteit? Reïncarnatie ontkent de eigen identiteit. Sommigen vinden reïncarnatie bemoedigend, ikzelf vind het geloof in reïncarnatie heel benauwend. Als christenen geloven we dat God een relatie met ons wiI aangaan. Dat ontbreekt in het reïncarnatiegeloof geheel en al.

4. Wat bepaalt wat je in je volgende leven wordt? Volgens het Hindoeïsme is dat het karma. Maar wat is karma? Volgens sommigen een absolute wet, zodat iedereen krijgt wat hem toekomt. Oftewel, het is je eigen schuld of verdienste dat het nu slecht of goed met je gaat. Maar ook dat is niet erg troostrijk. Immers je weet niet wat je in je vorige leven hebt gedaan. Je bent zelf voor alles verantwoordelijk. Hoe anders in het christelijk geloof. Wij kunnen bij God vergeving van onze zonden of fouten krijgen, God wil ons helpen in onze moeilijke omstandigheden, iemand die in reïncarnatie gelooft, moet het zelf zien te rooien. Dat lijkt me niet echt leuk!

5. Het geloof in reïncarnatie leidt vaak (zie India) tot fatalisme, immers alles ligt toch al vast. Dat kan er toe leiden (zoals in India gebeurt), dat je de ander niet hoeft te helpen als hij honger heeft of geldgebrek. Immers het is zijn eigen fout, gemaakt in zijn vorige leven. Sommigen helpen wel, maar dat is niet uit bewogenheid voor de ander, maar omdat ze dan in een volgend leven er beter op kunnen worden. Kortom geloof in reïncarnatie leidt er toe dat je heel erg op jezelf gericht wordt! Alleen ik ben belangrijk. Hoe anders in het christelijk geloof. God die Zijn eigen Zoon gaf om ons uit onze ellende te halen en wij die worden opgeroepen om in de voetsporen van Jezus te treden.

Er valt veel meer over te zeggen, maar ik hoop dat duidelijk is dat het christelijk geloof en reïncarnatie tegenover elkaar staan en niet met elkaar verenigd kunnen worden.

Prof. dr. P. A. Siebesma

prof. dr. P. A. Siebesma

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Docent Hebreeuws en Oude Testament CHE; hoogleraar godsdienstwetenschappen ETF