Shoppen bij een winkel die op zondag open is

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

Onlangs hebben wij de discussie gehad over het kopen van spullen in winkels die op zondag open zijn. Mag je bijv. je meubels halen bij Leen Bakker, een winkel die op zondag open is?

Antwoord

Het zal wel niet je bedoeling zijn dat ik een lang verhaal hou over het ontstaan van de zondag. Toch moet ik er wel iets over zeggen. Hoewel de Joodse sabbat in het Oude Testament niet gelijk gesteld kan worden met de zondag, is er volgens mij wel een verband. In het vierde gebod van Gods Wet wordt Israël verplicht om op de zevende dag van de week de sabbat te houden. Dat wil zeggen: een rustdag. Die dag moesten ze heiligen. Dat betekent dat men de dag moest wijden aan de dienst van de HEERE. De sabbat had dus een spits naar God toe. Maar ook naar het volk zelf toe. Het dagelijkse werk moest neergelegd worden. Dit alles terugwijzend op de rust, die de HEERE zelf hield, nadat Hij in zes dagen de schepping had voltooid. Je zou het zo kunnen zeggen: Israël mocht geen slaaf worden van het werk en moest leren om van de HEERE, hun God afhankelijk te blijven. De sabbat had dus ook een sociaal karakter. Je moest weer nieuwe kracht op doen.

In het Nieuwe Testament vieren we de zondag als rustdag. Dat heeft te maken met het volbrachte werk van de Heere Jezus Christus aan het kruis. Hij heeft de ware rust verworven. Dat blijkt op Pasen, de eerste dag van de nieuwe week. In het Oude Testament leefde men als het ware naar de rust toe. In het Nieuwe Testament, de bedeling waar ook wij toe horen, mogen we door het geloof in Christus leven vanuit de door Hem aangebrachte rust, namelijk de vergeving van onze zonden en een nieuw leven uit Hem door de Heilige Geest.

Het vierde gebod heeft voor ons dan ook niet afgedaan. De rust op de zondag ligt geworteld in Gods scheppingswerk, de rustdag die Hij hield. Het is goed, ja zelfs een opdracht om te werken als we daartoe in staat zijn, maar we moeten ook van ophouden weten. Een leven waarin we verslaafd raken aan werk, prestatie, geld en economie is geen echt menselijk leven, zoals de Heere het bedoelt. Daarbij hebben we ook ruimte nodig om op een bijzondere wijze de Heere te zoeken, te ontmoeten, te luisteren naar Zijn stem, te gaan delen in het door Christus verworven heil en te leren leven naar Gods wil, al de dagen van de week. Welnu, daar is de geregelde verkondiging van Gods Woord voor nodig. En daarvoor komen we op de zondag samen.

In het Nieuwe Testament zien we de gemeente dan ook steeds samenkomen op de eerste dag van de week. Op de zondag, ik zei het al, stond Jezus op uit het graf en kwam Hij met Zijn discipelen samen zonder Thomas. En als Hij Thomas wil ontmoeten, dan doet Hij dat niet op een van de andere dagen in de week, maar dan wacht Hij weer tot de eerstvolgende zondag. (Zie Joh. 20:19 en 26). In Handelingen 20:7 zien we de gemeente op de zondag bijeenkomen. In 1 Kor. 16:2 wordt gesproken over de eerste dag der week, die in Openbaring 1:10 de dag des Heeren wordt genoemd.

Uit bovenstaande mag duidelijk zijn dat wij onze zondag hebben gekregen als een rustdag en dat betekent dat we onze dagelijkse werkzaamheden (tenzij noodzakelijk zoals bijv. verpleging, politie etc.) laten rusten. Maar als dat voor mij geldt, dan geldt dat ook voor andere mensen. Zelfs mensen, die wel op zondag werken, omdat ze niet naar de Heere en Zijn Woord luisteren. Daarom koop ik op zondag niet. Door niet te kopen in een winkel die open is of bij iemand anders, spreek ik uit dat die ander voor mij niet hoeft te werken. Omgekeerd geldt dan ook: als ik wel iets koop, dan moet die ander er wel voor mij zijn en moet die ander voor mij werken. En dat wil ik nou juist niet. Of beter gezegd: dat wil de Heere niet. Hij wil dat iedereen een rustdag houdt en Hem zal zoeken en dienen. En als men dat niet doet, dan staat men schuldig tegenover de Heere, of men het weten wil of niet weten wil.

Overigens is de rust, die Christus schenkt in je leven, nog niet volmaakt. De volle rust voor Gods kinderen komt pas straks, als God alle dingen nieuw heeft gemaakt. Daar spreekt Openbaring 21 over. Tot zolang blijft de belofte in Hebreën 4:9 staan: “Er blijft dan een rust over voor het volk van God”.

Ik hoop dat het je nu duidelijk geworden is waarom kopen op zondag ook bij winkels die open zijn, nagelaten moet worden.

Ds. G. van de Groep

Lees meer artikelen over:

koopzondagzondag