Gepest door mijn broers

M. Kramer / Geen reacties

Vraag

Ik word haast elke dag gepest door mijn broers en dat vind ik niet leuk. Weet u misschien wat ik hier tegen kan doen?

Antwoord

Je wordt haast elke dag gepest door je eigen broers. Dat is inderdaad niet leuk. Ik begrijp dat je er graag wat tegen wilt doen. Toch vind ik het moeilijk een pasklaar antwoord te geven. Je geeft niet aan waaruit de pesterijen bestaan. Ik probeer je dus in zijn algemeenheid te antwoorden.

Het is erg positief dat je zegt, wat kan ik eraan doen. Ik weet je leeftijd niet maar bij pesten is het ook erg belangrijk om naar jezelf te kijken. Probeer na te gaan wanneer ze pesten en wat de aanleiding daartoe is. Je kunt soms onbewust iets uitstralen of zeggen wat pesten uitlokt. Mocht dit het geval zijn dan moet je daaraan werken om van je eigen gedrag bewust te zijn.

1. Het kan zijn dat je stil en verlegen bent, misschien wel een beetje bang en vind je het moeilijk om contacten te leggen met anderen.

2. Het kan ook zijn dat je gedrag irritatie opwekt en dan denk ik door negatief, tactloos, egoïstisch of agressief op te treden.

Ik adviseer je om je broers te negeren als ze je pesten, dat is misschien wel moeilijk maar dan is er voor hen weinig tot geen lol aan te beleven. Mocht je je erg in punt 2 herkennen, probeer dit dan bij jezelf te veranderen en nogmaals negeer pestgedrag.

Mocht bovenstaande niet helpen, dan adviseer ik je het bespreekbaar te maken met je ouders als je die nog mag hebben.

Misschien is dit niet voldoende voor je. Mocht dit zo zijn dan moet je dat maar te kennen geven.

Veel sterkte en met vriendelijk groet.

Lees meer artikelen over:

pesten