Geen gat meer in het leven zien

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Al een poosje zie ik geen gat meer in m’n leven. Twee maanden geleden is mijn verkering uitgegaan, van de ene op de andere dag, zonder dat er in onze relatie iets merkbaar was. Dit is heel pijnlijk omdat ik op mijn vriendin een stuk zelfvertrouwen heb gebouwd wat nu weg is, we hele diepe gesprekken hebben gehad over onder andere het geloof, waardoor de relatie is heel kostbaars kreeg en omdat het totaal onverwacht kwam. Bovendien heb ik inmiddels een jaar studievertraging in opgelopen door allerlei kleine tegenslagen. Ik merk dat ik hierdoor in een negatieve spiraal terecht kom.1. Ik ga steeds meer piekeren waardoor ik me niet meer kan concentreren op mijn studie. 2. Ik vlucht voor mezelf steeds meer in een schijnwereld/fantasiewereld waarbij ik dagdroom dat alles goed is, dat we nog steeds verkering hebben, etc. 3. Ik ga steeds meer nutteloze dingen doen, zoals computerspelletjes. Mijn vragen zijn concreet: Hoe kan ik mijn piekergedrag stop zetten zodat ik me op mijn studiestof kan concentreren; zijn daar technieken voor? Wat kan ik doen om de reële werkelijkheid te aanvaarden en niet te vluchten in een schijnwereld. Kortom, waar haal ik de innerlijke veerkracht vandaan tegenslagen het hoofd te bieden? Alvast hartelijk dank voor uw antwoord!
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend,

Als ik je goed begrijp, zijn er in de afgelopen tijd twee dingen gebeurd, waardoor je het gevoel hebt dat je in een negatieve spiraal terecht bent gekomen: (1) je verkering is onverwacht uitgegaan, (2) je hebt studievertraging opgelopen. En deze twee dingen hebben geen samenhang, want punt (1) is twee maanden geleden gebeurd en (2) is al veel langer: eigenlijk hoor ik je zeggen, het punt dat ik studievertraging heb opgelopen, is voor mijn gevoel pas een probleem geworden toen mijn verkering onverwacht uitging. Doordat je verkering is uitgegaan, ben je in een negatieve spiraal terecht gekomen. Je vraag is hoe je daar uit kan komen.

Ik kan begrijpen dat je jezelf erg naar voelt over het feit dat je verkering is uitgegaan. Om over dat gevoel heen te komen, zul je de werkelijkheid moeten accepteren. Maar je mag deze werkelijkheid ook bij de Heere God brengen in het gebed. In mijn leven heeft het mij persoonlijk heel erg geholpen dat ik ook mijn gevoelsleven bij de Heere God in het gebed heb gebracht. Ik zeg je eerlijk dat het toen niet van de één op de andere dag over was. Dit heeft echt weken geduurd, maar ik merk wel dat God mij rust heeft gegeven over de situatie. Mij heeft heel erg geholpen het lied “Wat de toekomst brenge moge, mij geleid des Heeren hand.” Dat is van mijn kant heel makkelijk gezegd en ik besef dat dit nog niet zo makkelijk is gedaan, maar ik ben ervan overtuigd dat dit een goede weg is: de werkelijkheid eerlijk zien én vervolgens bij de Heere brengen.

Wat betreft je studie, ook dat mag je allereerst in de handen van de Heere leggen. Maar het is ook de bedoeling dat je er zelf mee aan de slag gaat. Ik heb in mijn studie ook wel eens dagen gehad dat het niet zo wilde vlotten. Wat mij dan hielp is, dat ik een uur intensief ging studeren en na dat uur een ontspannend spelletje ging doen. Maar uiteindelijk zul je echt jezelf ertoe moeten zetten: technieken kan ik je niet aanreiken. Je kunt alles, wat je kan afleiden, proberen weg doen (bijvoorbeeld de spelletjes de-installeren). Stel ook niet te hoge eisen aan jezelf, maar bouw dingen rustig op: gun jezelf ook ontspanning, met piekergedrag is dat nodig. Het kan geen kwaad dat je eens over de dingen nadenkt, maar neem daarin maat.
Misschien helpt het je ook dat je met een goede vriend erover praat: herkenning kan je ook verder helpen niet zo meer te piekeren.

Ik hoop dat ik zo wat dingen heb aangereikt: wat mij persoonlijk helpt, hoeft jou natuurlijk niet te helpen. In elk geval wil ik je de tekst uit 1 Petr 5:7 meegeven “Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u.”

Sterkte in alles,
M. W. Muilwijk

Ds. M.W. Muilwijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Aalst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

psychologie