Alle dagen gelijk

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Romeinen 14:5, wat betekent die tekst? Betekent dit dat alle dagen gelijk zijn en de zondag er eigenlijk niet echt toe doet? Het komt mij zo voor dat het door de mensen zelf ingevuld kan worden.

Antwoord

In het begin van Romeinen 14 gaat het om een levenswijze in gehoorzaamheid aan de Heere. Met een sterk of met een zwak geloof. Daarbij gaat het er niet om dat iedereen zijn eigen overtuiging moet volgen, zoals de NBV dit weergeeft. Maar  "in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd" te zijn betekent: de wil van de Heere volgen. En beslist niet je eigen mening handhaven.

Ondertussen gaat het niet direct over de zondag of de sabbat ten opzichte van de andere dagen van de week. Paulus doelt hierbij waarschijnlijk op het -heidense- onderscheid tussen gunstige en ongunstige dagen. Zoals bij ons nog steeds "vrijdag de 13e" voor ongunstig geldt. Men stelde de ene dag boven de andere. Hoe dan ook, in het houden van bijzondere dagen en in het wel of niet eten van vlees: het gaat in alles om de Heere te dienen (vers 8). En tegelijk waarschuwt de apostel ervoor elkaar in deze dingen te veroordelen (vers 10). En ook geen aanstoot te geven of te nemen. Dient elkaar door de liefde. Want de liefde is de vervulling van de Wet.

Ds. W. C. Meeuse

Lees meer artikelen over:

romeinenzondag