Gruwelijk verhaal in Richteren 19

Ds. C.J. Droger | Geen reacties | 23-06-2006| 00:00

Vraag

Ik las in Richteren 19 een gruwelijk verhaal! Heeft u idee hoe ik dit verhaal moet verstaan? Is het symbolisch of echt gebeurd?


Antwoord

Beste vraagsteller,
 
Bedankt voor je vraag! Voordat ik er een antwoord op ging geven, heb ik eerst zelf Richteren 19 nog een keer gelezen. Inderdaad vind je daar een gruwelijk verhaal. Maar was het maar een verhaal, als je me begrijpt wat ik bedoel. We hebben in Richteren 19 te doen met iets dat echt gebeurd is. Dit hoofdstuk geeft helaas geschiedenis weer, geen verhaal. Treffend komt ook hier tot uitdrukking dat de tijd van de richters geestelijk gezien een tijd van diep verval geweest is in Israël. Twee keer lees je in het boek Richteren dat iedereen toen deed wat recht was in eigen ogen (vgl. Richt. 17:6; 21:25). Met alle gevolgen van dien! Volop leefde men in de zonde totdat de HEERE kwam met zijn straf. En dan bekeerde men zich (oprecht?) tot de HEERE, riep om verlossing en dan gaf Hij verlossing d.m.v. een richter. Maar als die richter dan was overleden en de tijd verder ging, begon alles weer van voor af aan. Triest hè? Het erge is dat ook wij precies zo zijn. Of heb je dat nog niet in je leven ontdekt?
 
Dat men ook in de tijd die Richteren 19 beschrijft volop in de zonde leefde, is duidelijk. Veelbetekenend staat er aan het begin van het hoofdstuk dat er geen koning was in die tijd (vs. 1). Mede daardoor zondigde men maar raak. Kijk maar in dit hoofdstuk. De Leviet heeft een bijvrouw (vs. 1; zonde tegen het 7e gebod). De bijvrouw hoereert (vs. 2; idem). In Gibea is men niet gastvrij (vs. 15; zonde tegen het 6e gebod). De mannen van Gibea willen gemeenschap met de Leviet (vs. 22; zonde tegen het 7e gebod). De gastheer biedt zijn dochter en de bijvrouw van de Leviet aan om geschonden en verkracht te worden (vs. 24; zonde tegen het 6e en 7e gebod). De Leviet geeft zijn bijvrouw om geschonden en verkracht te worden (vs. 25; idem). De mannen van Gibea verkrachten achter elkaar de bijvrouw van de Leviet (vs. 25; idem). De Leviet stuurt stukken van zijn overleden vrouw het land door (vs. 29; zonde tegen het 6e gebod). En dat staat allemaal beschreven in één hoofdstuk! 't Is inderdaad te erg voor woorden. Wat was Israël op dat moment diep gezonken! Dat blijkt ook uit het vervolg van deze geschiedenis (zie Richt. 20).
 
Men heeft wel gezegd: het boek Richteren roept om dé Verlosser. En dat is ook zo. Roep jij Zijn komst in je leven al in?
 
Gods zegen in je leven toegewenst!
 
Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

Oude Testament
Dit artikel is beantwoord door

Ds. C.J. Droger

  • Geboortedatum:
    10-01-1963
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Vlaardingen
  • Status:
    Actief
158 artikelen
Ds. C.J. Droger

Bijzonderheden:

Bekijk ook:


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Omgaan met schoonmoeder

Wat is een goede manier om met kritische mensen om te gaan die je bijvoorbeeld op het uiterlijk beoordelen? Ze zeggen dan bijvoorbeeld: "Ben je echt in die kleding daar naar toe gegaan?" In mijn geval...
Geen reacties
23-06-2011

Woning geen afgod maar gave

Mijn hele leven had ik gewoond bij mijn moeder, tot ik op mijn 31e op mezelf ging wonen. Mijn moeder is hulpbehoevend en ik zorg tussen de bedrijven door ook voor haar (en het is nog gezellig ook). Ik...
Geen reacties
23-06-2023

(Te) weinig aandacht voor Heilig Avondmaal

Ik kan me grotendeels inhoudelijk vinden in de uitleg van het Woord, zoals bijvoorbeeld gepredikt in hervormd-gereformeerde gemeenten. Maar ik ben er van overtuigd dat het niet alleen om het Woord dra...
Geen reacties
23-06-2015
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering