Verschrikkelijke gebeurtenis in de Bijbel

Ds. D. van der Wal / Geen reacties

Vraag

In het bijbelboek Richteren staat een verhaal over ene Micha die op reis gaat en bij iemand komt overnachten. En tijdens het logeren komen er slechte mannen die Micha kwaad willen doen. Micha wordt door zijn gastheer beschermd maar zijn vrouw wordt naar buiten gebracht en dodelijk verkracht. Waarom staat deze geschiedenis in de Bijbel en heeft dit ook voor ons iets te zeggen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het verhaal waar je naar verwijst vinden we in Richteren 19. Broeder C. J. Droger geeft hier al een uitgebreide uitleg over in zijn antwoord 'Gruwelijk verhaal in Richteren 19'.

Met het antwoord van ds. Droger in het achterhoofd wil ik proberen een antwoord te geven op de twee vragen die je stelt. De eerst is: Waarom staat deze geschiedenis in de Bijbel? In lijn met wat Paulus aan Timotheüs schrijft (2 Tim. 3:16) geloven we dat heel de Schrift door God ingegeven is en nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid. Dus Richteren 19 staat niet zomaar in jouw en mijn Bijbel.

Maar waarom dan? Omdat de Heere in Zijn Woord een eerlijk, helder beeld geeft van wat er in ons mensen leeft. Verhalen zoals die in Richteren 19 en wat er op volgt laten ons zien hoe diep zelfs het verbondsvolk kan zinken. De wet van de Heere wordt aan alle kanten verbroken en het volk van God gaat zijn eigen weg. Een weg zonder de Heere. In Bijbelse geschiedenissen zoals deze laat de Heere ons dan ook zien wat de gevolgen zijn van die keuzes. Als de Heere zijn weg niet bestuurt is de mens een wild dier dat zichzelf en zijn omgeving de vernieling inwerkt. We hoeven daarom ook niet vreemd op te kijken als we zien wat voor een verschrikkelijke, goddeloze gebeurtenissen plaatsvinden in onze tijd. Dat zit van nature in ons mensen, dat laat Richteren 19 ons ook zien.

En daarmee is er ook een brug gelegd naar de tweede vraag: heeft dit ook voor ons iets te zeggen? Het antwoord zal je niet verrassen: Jazeker. Het laat ons twee dingen zien van onszelf. Het eerste heb ik hierboven al uitgebreid beschreven. Maar dat is niet alles. Want de Heere laat niet alleen zien hoe wij als mens er zonder Hem voorstaan. Het is niet voor niets dat Richteren 19 redelijk voorin de Bijbel staat, er volgt (gelukkig!!) nog veel meer! Waar het verbondsvolk verzaakt laat de Heere ook de noodzaak zien en voelen van de komende Messias. Dat je bij het lezen van Richteren 19 de moed in de schoenen zakt en je wanhopig afvraagt: dit komt toch niet goed?! Dat laat de Heere ons zien: Inderdaad, zonder Mij komt het inderdaad niet goed. Zoals ds. C. J. Droger in zijn antwoord ter afsluiting meegeeft: “Men heeft wel gezegd: het boek Richteren roept om dé Verlosser. En dat is ook zo.”

Met vriendelijke groet,
Ds. D. van der Wal

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

Oude Testament