Gedragen zingen

Ds. W. van der Wind / Geen reacties

Vraag

Ik heb een paar vragen gelezen over het sneller/langzamer zingen van de psalmen. Een van de argumenten voor het gedragen zingen was, dat de engelen dat mee kunnen zingen. Maar waar staat dat engelen langzaam zingen?

Antwoord

Dit gedragen zingen is meer een zaak van gebruiken en tradities dan dat we dit op de Schrift kunnen baseren. Ik zou dan ook geen enkele tekst weten, waar staat dat de engelen gedragen zingen. Integendeel: als ik lees hoe het "Ere zij God" gezongen werd, krijg ik niet de indruk dat dit bijzonder langzaam of gedragen was.

Daar gaat het ook niet om. De Heere ziet het hart aan. Regelmatig valt me op dat mensen zich nauwelijks bewust lijken te zijn wát ze zingen. De betekenis van de woorden lijkt niet door te dringen en vindt geen weerklank in de ziel. Dit heeft niets te maken met het tempo, maar met lauwheid en oppervlakkigheid in ons geloofsleven. Graag zou ik zien dat we ons dáár veel drukker om zouden maken.

De wijze van zingen is in Rusland, om maar eens iets te noemen, toch heel anders dan in Zuid-Amerika of Afrika. Culturele elementen spelen daarin ook een rol, evenals klimatologische verschillen en tradities. En we mogen toch niet zeggen, dat de Heere de lofzang van het ene volk liever heeft dan van het andere?

Laten we voorzichtig zijn om de engelen en hun lofprijzing te annexeren ter verdediging van ons standpunt. Daar is hun lofprijzing mij veel te heilig voor. Laten wij met het hart zingen en met de mond belijden, dat Jezus Christus Heere is. Tot meerdere lof en glorie van Zijn heerlijke Naam.

Zo wens ik je toe, dat je al zingend Hem groot mag maken.

Ds. W. van der Wind

Lees meer artikelen over:

muziekzingen