Snoeppot als test

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Verkeerde mensen op je pad, is dat een test van God? Dat klinkt als een aparte vraag, denk ik. Maar wat ik daarmee bedoel is: God kan dingen laten gebeuren in je leven om te kijken hoe je daarop reageert en om je geloof te testen? Aan de andere kant klinkt dat een beetje als: kan God je ‘erin laten tuinen?’, maar dat is meer zoals de duivel kan doen om je expres te laten falen.

Ik ben zelf iemand met aangeboren faalangst en wil altijd alles goed doen; durf geen fouten te maken. Heb een hekel aan confrontaties en wil het liefst nooit ruzie. Dit bestaat natuurlijk niet want een mens doet niet anders dan zondigen en fouten maken. Ik heb meerdere malen mijn zonden beleden, wellicht ben ik nog wat vergeten, maar er wordt ook gezegd: laat je zonden daarna achter je. Dat probeer ik dan, maar dat lukt lang niet altijd en dan voel ik me toch steeds weer een ‘mens’.

Maar stel dat je personen in je leven tegenkomt die echt op je pad gezet (lijken te) zijn. Stel dat dit een persoon lijkt te zijn die heel goed bij je lijkt te passen maar op één vlak niet, bijvoorbeeld niet zo’n levend geloof, wat wel een heel belangrijk punt is. Dan lijkt het mij dat je die persoon geen verdere toegang in je leven moet verschaffen, ook niet als vriendschap. Maar soms lijkt het echt alsof het geen toeval is dat iemand in je leven komt. Kan dit een test zijn van God om te kijken of je diegene toch links laat liggen en of je wel echt altijd voor God kiest? (Alsof iemand een snoeppot voor je neerzet en dan gaat kijken of je er wel vanaf kan blijven.) Kan/wil God een slechte match op je pad brengen om je te beproeven?

Ik heb in een vroegere relatie (toen ik nog niet met geloof bezig was) flinke problemen gehad met iemand die mij ook op een bepaalde manier testte, om te kijken hoe ik zou reageren en sindsdien ben ik zwaar allergisch voor ‘tests’. Of is het de duivel die mensen (die te mooi lijken om waar te zijn) op je pad zet om je een keuze te laten maken die niet helemaal in lijn is met wat God wil?

En een vraag tussendoor, waarom bestaan er zo bizar weinig christelijke mensen van mijn leeftijd (33)? Ik ben niet iemand voor een datingsite en ik ben ook niet op zoek, ik kom ze het liefst gewoon tegen, maar ook in het dagelijks leven kom ik ze nooit tegen...

Antwoord

Beste vraagsteller,

Citaat uit je brief, dat jij tussen haakjes zet, maar mij de kern lijkt te zijn: "Alsof iemand een snoeppot voor je neerzet en dan gaat kijken of je er wel vanaf kan blijven." Dat is een beeld van hoe God of hoe de duivel zou kunnen werken, maar dat is níét míjn beeld. Je vraag gaat daarom wat mij betreft niet zozeer over vriendenrelaties als wel over jóuw Godsbeeld, jouw relatie tót en/of mèt God. En echt, dat is niet iets om in een anonieme vraag-en-antwoordrubriek te behandelen. Dat vraagt Bijbelstudie!

Zijn jouw vragen niet ook de vragen in het boek Jona over hóé God om wil gaan met mensen? Wie van God ‘weg gaat’ (hoe dan ook en waardoor dan ook) wordt steeds teruggeroepen, maar kun je daarmee zeggen dat Gód de ‘tester’ is die jou angst wil aanjagen met die zogenoemde snoeppot? Waar is dan Gods genade? Waar is dan Gods liefde, barmhartigheid, rechtvaardigheid én gerechtigheid? Is het niet steeds in de Bijbel: bekeer je, keer je om op de weg die je zélf gaat! En lees wat de Heere Jezus zelf zei, verwoord in het Evangelie van Johannes, hoofdstuk 3 de verzen 16 en 17, alsmede de eerste brief van Johannes, met name hoofdstuk 4: 9 en 10.

Je bent sinds korte tijd "met geloof bezig" zeg je, dus zou ik je willen vragen om binnen je kerkelijke gemeente een gesprekspartner te zoeken die je kan helpen met het bestuderen van wat ik je aanreikte en met andere geloofsvragen. Catechisatie is een mogelijkheid, een Bijbelstudieclub, dominee of voorganger en kerkenraad. Natuurlijk kun je ook boeken lezen over geloofsleer en dan met name over verzoeking en verleiding. Ik kan mij niet voorstellen dat je dan de redenering tegenkomt zoals je die beschrijft alsof God één op één mensen tegenover elkaar zet om -via een verborgen boodschap- te testen. God gaat ons menselijk falen ver te boven, ook het testen wat mensen soms met elkaar lijken te doen.

Is het dan duivelswerk? De duivel wil graag mensen bij God vandaan houden, maar wat ménsen elkaar aandoen heeft te maken met wat in de mèns zit, namelijk de zonde. En helaas werkt zondigheid in alle eigenschappen door. Het is niet voor niets zo, dat je iedere keer weer om vergeving mag vragen, in Jezus' Naam. Maar zie je, nu ga ik de theologische kant op... wat natuurlijk niet los staat van hoe je naar mensen kijkt, hoe en met wie je een relatie zou kunnen aangaan. Juist vanwege je mensbeeld zou ik je met klem willen adviseren na te denken over wie God is, wie Hij voor jou is. Lees je Bijbel, bid elke dag en studeer op wat de betekenis is voor je dagelijkse leven. Doe het met anderen, zodat je feedback krijgt. Nee, niet via eventuele reacties op Refoweb: heen-en weergeschrijf in alle anonimiteit is hier niet op zijn plek, zelfs niet met het noemen van meerdere mogelijke Bijbelteksten. Ga in gesprèk, met mensen in je omgeving. En ga met God!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

beproevingverzoeking