Hoe kan God ons als mens verachtelijk vinden en tegelijkertijd ons zo liefhebben...

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Hoe kan God ons als mens verachtelijk vinden en tegelijkertijd ons zo liefhebben (want alzo lief heeft God de wereld gehad dat hij zijn eniggeboren zoon stuurde)? M.a.w.: Hoe kan God ons liefhebben en haten tegelijk? Dat begrijp ik niet helemaal.

Antwoord

De Heere is zoals Hij is. Dat Hij zowel kan haten en liefhebben ligt verklaard in Zijn wezen. Als God wil Hij zo zijn en als God kan Hij alleen zo zijn. Hij is het Die enerzijds de goddeloze haat met een vreselijke haat, Hij is aan de andere kant ook die Heere Die Zijn uitverkorenen lief heeft met een eeuwige liefde. Dat de Heere zo is, is nooit met het verstand te begrijpen. Dat wil alleen maar aanbeden en beleefd zijn. Als de Heere alleen maar een God van Toorn was, dan zou niemand zalig kunnen worden en dat zou verdiend zijn. Nu is de Heere ook een God, Die ingewanden heeft, die rommelen van liefde. Wat heeft Hem daartoe bewogen? Niet ons gedrag. Wij doen van onszelf, van nature niets anders dan zondigen. Hoe kan God liefhebben en haten tegelijk? Wij kunnen het. Althans: één mens kunnen we dan eens haten en dan weer lief hebben. We spreken dan hier van een liefde-haatverhouding. Dat is ons beperkt en gebroken mens-zijn. Vandaag  is het zus, morgen is het zo. Dat is onze wispelturigheid.

De Heere kan niet Zijn kinderen zowel haten als lief hebben. Daar is Hij zo’n heerlijke en zo’n unieke God voor. Bij de Heere is het niet vandaag zus, of morgen zo. Hij blijft altijd Dezelfde! Hij is onveranderlijk en daarom betrouwbaar. Die Hij lief heeft, heeft Hij altijd lief. Die Hij haat, ook voor altijd. Dat is Zijn Raad, waar wij niet kunnen inkijken. Ook daarin is de Heere bijzonder. Hij is zo bijzonder dat jij en ik nog kunnen zalig worden. Daarom mogen zondaren die de haat verdienen, nog om de liefde vragen. Als je weet hoe je zelf bent, kun je dat nooit begrijpen, als de Heere je Zijn liefde zou schenken.

In ieder geval: zij die door wedergeboorte de Heere hebben leren vrezen, weten van beide zaken af. De hebben eerst leren zien en ervoor leren buigen, dat de Heere een verterend vuur is. Wat werd het wonder toen groot toen ze mochten beleven dat de Heere door goedheid aangedreven, mild is in het schuld vergeven, een ieder die Hem aanroept in de nood., vindt  Zij  gunst oneindig groot. Als de Heere niet een God van oordeel en genade was, was ook nooit de Heere Jezus geboren. Maar ook: als de Heere niet een God van oordeel en genade was kan niemand zalig worden. Dat de Heere nog zo is... niet te begrijpen.

Toch is het niet zo dat de Heere de zijnen zowel haat, als lief heeft. En dat kan (gelukkig) bij de Heere niet samen gaan. Geen enkel kind van de Heere kan dan zeker zijn van de zaligheid. Hij zal de een  haten, (dat mag Hij doen) of de ander lief hebben (dat hoeft Hij niet te doen) maar Hij heeft lief een zondaar die moest inleven dat Hij strafwaardig was en zo verdient een voorwerp van haat te zijn. Wel is het zo dat de Heere de een haat en de ander lief heeft, maar dan gaat het om verschillende personen.

Mag jij de Heere lief hebben, terwijl jij en ik de haat van de Heere verdienen? De Heere zegene je! Ik wens je Gods zegen toe.

Hartelijke groet,
Ds. J. van Rossem