Bidden om genezing

Ds. W. van Weelden / 4 reacties

Vraag

Bij een jonge jongen in onze gemeente is kanker vastgesteld. We schrokken allemaal erg van dit nieuws. In de kerk werd er voor die jongen gebeden. Dat was fijn, alleen viel het me op dat de dominee bad om kracht voor deze jongen om dit te dragen en om de behandelingen te ondergaan. Ook vroeg de dominee of God de handen van de doktoren wilde zegenen. De dominee vroeg in zijn gebed niet om genezing. Ik bid ook voor deze jongen, maar vraag altijd om genezing. Mag dat wel? Of is dat niet Bijbels? Waarom kiest de dominee ervoor om kracht te bidden en niet om genezing?

Antwoord

Het is een indringende vraag die gesteld wordt. Want wanneer een jongen ernstig ziek wordt en de schaduw van de dood over zo’n pril leven valt, dan zet dit een stempel in de harten van velen. Het is dan ook goed dat er in de godsdienstoefening, de plaats waar de gemeente bij elkaar is, voorbede gedaan wordt voor de jongen en allen, die rondom hem staan.

De vraag ligt op het terrein van de voorbede. Uit de vraag proef ik dat de dominee wel bidt, maar het lijkt toch te weinig. Is het gebed om genezing niet meer dan het gebed om kracht?

We begrijpen wel wat wij willen. Wij willen dat iemand die ziek is, genezen wordt. Daarover is het iedereen het eens. Maar wat is nu de reikwijdte van het gebed om kracht? Ik val de dominee bij dat hij bidt om kracht en niet om genezing. Niet omdat de genezing niet in zijn hart leeft. Het zou wel heel raar zijn als wij de hoop op genezing aan de kant schuiven. Maar zo zijn wij bij het kardinale punt. Het gebed om kracht geldt voor elke situatie in het leven. Wanneer de HEERE een weg door de ziekte heen wijst, dan is er kracht nodig tot herstel. Maar wanneer de weg anders loopt, dan is er ook kracht nodig. Want wie kan peilen hoe zwaar de weg wordt? Daarom is het gebed om kracht rijker dan het gebed om genezing.

Volgens mij heeft de dominee naar wat de vraagsteller vertelt wel degelijk gebeden om genezing. Want het gebed om zegen voor de handen van de doktoren is een gebed om genezing. Want wat moeten de doktoren met hun handen? Opereren. Zorgen dat de ziekte gestuit wordt.

De vraag rust wat mij betreft op een misverstand. Kennelijk zijn de woorden van de dominee niet de woorden van de vraagsteller. Het zou fijn zijn als dit over en weer bekend gemaakt werd. Want zowel bij de dominee als bij de vraagsteller proef ik grote betrokkenheid op de zieke jongen. Wat is het goed dat er nog mensen biddend om zieken heen staan!

Kortom: bidden om kracht is rijker en reikt verder dan bidden om genezing.

Ds. W. van Weelden

4 reacties
19855
Misschien heb je wat aan deze link:

http://kerkplein.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/de_catechisant_1_482771
henkie
Gebedsgenezing is niet hetzelfde als bidden om genezing ;-)
Catherine
Wij zien altijd maar de lichamelijke genezing, hopen we ook op. Maar wat zou het groot zijn als iemand geestelijk geneest !
Zo zal Hij alles maken, dat je je verwonderen moet.
Alphonsus
Waarom volgen we de Schrift niet zie Jacobus 5 vers 14 en volgende:

Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren.

En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. En als hij zonden heeft gedaan, zal hem vergiffenis geschonken worden.

Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt.

Elia was slechts een mens zoals wij en hij bad een gebed, dat het niet regenen zou, en het regende niet op het land, drie jaar en zes maanden lang;