Kanseltaal

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Al geruime tijd lees ik preken van Ger. Gemeente-predikanten. Preken die inhoudelijk voluit Bijbels zijn, met een gezonde balans tussen wet en evangelie. Omdat ik zelf niet afkomstig ben uit de Ger. Gemeenten valt me een ding op. Het betreft het taalgebruik, dat niet alleen wat archaïsch is zo nu en dan, maar tegelijk gekenmerkt wordt door consequentiefouten. Met name in het gebruik van de genitief zijn veel predikanten niet consequent. Het kan dan gebeuren dat in een en dezelfde zin de genitief geconstrueerd wordt met “des” en  “van de”. Welk doel dient dit? Is dit een cultureel verschijnsel?

Antwoord

De kanseltaal in de Gereformeerde Gemeente is beïnvloed door de Statenvertaling en de preken van oudvaders. Dit is een gevolg van met die bijbel omgaan en die oudvaders lezen en zich met hen eensgeestes vinden. Er is ook een andere zijde. Sommigen bedienen zich extra van oude gezegden en oud taalgebruik omdat dit in de oren van de mensen ouderwets en dus zuiver en degelijk klinkt. Het is dan aangeleerd en niet meer spontaan. De Schrift leert dat we gezond in de leer en ook in de taal moeten zijn. Op de Pinksterdag heeft God en voor gezorgd dat de mensen in hun taal en goed verstaanbaar werden aangesproken. Er is een kanseltaal, maar dat wordt bepaald door 'goed' en 'verstaanbaar' Nederlands.

Ds. C. Harinck

Tags in dit artikel:

preek