Respect tonen voor zondagsrust

drs. W.H. Hoorn / 3 reacties

Vraag

Ik ben zelf niet gereformeerd maar voel me er wel bij thuis. Nu ga ik in een klein dorp wonen waar de meesten gereformeerd zijn en hechten aan de zondagsrust. Wat kan ik doen of laten om mijn respect daarvoor te tonen? Ik ben er niet mee opgegroeid dus wat ‘mag’ wel of niet?

Antwoord

Beste vragenstell(st)er,

Het is mij niet helemaal duidelijk wat u precies bedoelt met gereformeerd, maar vermoedelijk verwijst u hiermee naar kerkelijke en traditioneel protestantse mensen. Wanneer u in een klein dorp gaat wonen, en u voornemens bent om in een harmonieuze relatie met de andere daar verblijvende mensen te leven, is het inderdaad niet verkeerd om u aan te willen passen aan wat men daar op prijs stelt.

Dat geldt voor iedere nieuwkomer in een dergelijke kleine gemeenschap; of deze gemeenschap nu gereformeerd is of niet.

Voor de rest gelden volgens mij grotendeels dezelfde gedragslijnen, die iedereen nastreeft wanneer men met elkaar als goede buren wil leven. En u lijkt mij zelf oud en wijs genoeg om te weten hoe men dat doet. Maar misschien kunt u daarnaast een paar adviezen ter harte nemen, wanneer u de zondagsrust wenst te respecteren. Door dan bijvoorbeeld niet op zondagen in de tuin te gaan werken, de was op te hangen, ramen te lappen, of met elektrisch gereedschap aan de gang te gaan. En u uw voornemen om de zondagsrust in ere te houden ook kenbaar maakt, wanneer u met een buurman of buurvrouw kennis maakt. Dan hebt u al veel goodwill gewonnen.

Veel meer kan men redelijkerwijs niet van u verlangen. U hoeft uw leven niet door anderen te laten dicteren, of uw privacy op te geven; ongeacht waar en tussen wie u dan ook woont.

Kortom, afgezien van de extra dimensie van de zondagsrust komt het er feitelijk op neer dat men dezelfde fatsoensregels in acht neemt die voor iedereen gelden, wanneer men op een prettige manier met elkaar wil samenleven in dit toch wel dicht bevolkte land. Want ‘gereformeerde’ mensen wonen echt niet op een andere planeet en in een ander land en hebben dus vaak precies dezelfde beslommeringen met werk, gezin, relaties, het huishouden, etc. als u en als iedereen.

Rest mij tenslotte nog om u alle goeds (en Gods bijstand) toe te wensen in uw nieuwe woonomgeving en in uw nieuwe huis.

Vriendelijke groeten,
Drs. W. H. Hoorn

3 reacties
Verwondering
Hoi, fijn dat je er rekening mee wilt houden! Paar jaar terug kreeg ik 'n nieuwe buurman die het stadsleven gewend was. Geen kerk of geloof gewend maar uit respect voor zijn omgeving hier besloot hij zelf om het zaagwerk, grasmaaien etc niet op zondag te doen. Ik heb dat echt gewaardeerd en nog! Het is hem niet opgelegd naar uit respect past hij zich hierbij aan.
K80
Wat een mooi antwoord van de dominee.

Rekening houden met anderen, maar je niet laten dicteren.

Vrienden van mij zitten in dezelfde situatie. Doen dus niet werken in de tuin of buiten klussen aan het huis. Binnen klussen wel omdat niemand dat kan zien of horen(vrijstaand huis)

Maar in de zomer had toch de buurman een opmerking gemaakt, omdat mijn vriend met zijn gezin aan het bbqen was en zijn kinderen in het zwembad in de tuin aan het spelen waren.
Dit waren ze niet gewend werdt verteld en dat hoort eigenlijk niet.
Toen heeft mijn vriend aangegeven dat respect en laten leven van beide kanten moet komen.

Heel je zondag laten indelen hoe de buren hetwillen kan ook niet de bedoeling zijn.
bootje
Wij wonen ook in een christelijke/reformatorische gemeente. Maar in onze wijk juist bijna geen praktiserende christenen. Ik verwacht van onze buren niets anders dan op een andere dag, iedereen beperkt luidruchtig geluid ed. in de weekenden en op feestdagen in de vroege ochtend. Zo houden wij rekening met de buren als wij bijvoorbeeld naar de kerk gaan op zondagochtend en vraagt de buurvrouw netjes of ze op zondag bijv. wel een pakketje bij ons mag afgeven. Dat onze buurman op zondagmiddag een nieuwe schutting plaatst daar zal ik nooit wat van zeggen. Het komt niet in mij op van onze buren bepaald gedrag te verwachten omdat wij zelf ‘toevallig’ geen bbq feestje geven op zondag maar op zaterdag. Het zijn wat kleine voorbeelden maar mijn ervaring is dat er keurige niet praktiserende christelijke mensen zijn en zeer luidruchtige refo’s even kort door de bocht gezegd.