Zorgelijke situatie van vriendin

M. F. (Irma) Roobol-van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Mijn beste vriendin heeft zelfmoordgevoelens. Ze heeft het nooit bevestigd, maar ik weet het bijna zeker. Haar verkering is een tijdje terug uit gegaan en sindsdien gaat ze erg achteruit. Ik krijg vaak midden in de nacht snapchats dat ze nog wakker is. Ze eet bijna niks en ze is echt afgevallen en dunner geworden. Verder heeft ze verteld dat ze zich af en toe snijdt. Dit komt trouwens door haar ex, want die was depressief en sneed zichzelf ook. Omdat hij heeft uitgelegd hoe goed het voelt en dat het even voldoening geeft voor je pijn of zoiets, doet zij het nu ook.

Ik maak me echt zorgen. We zien elkaar nu sowieso minder en daar baal ik echt van. Ik weet gewoon niet hoe ik moet helpen. Haar ouders mogen er ook niet achterkomen dat ze zichzelf soms snijdt. Dat ze afvalt zien zij ook wel. Maar wat moet ik nou doen? Straks wordt ze echt depressief en heb ik te weinig gedaan.

Antwoord

Laat ik beginnen te zeggen dat het heel goed is dat je hulp zoekt voor je vriendin! Want dit is inderdaad een heel zorgelijke situatie.

Zo te lezen heeft je vriendin heel veel emotionele pijn, die voor haar niet te dragen of te hanteren is. Ze valt erg af, maar je zegt dat ze zichzelf ook snijdt. En dat is een heel destructieve manier om de emotionele pijn niet te voelen. Als je jezelf pijn doet komen er endorfines (gelukshormoon) vrij in je lichaam. De pijn in je lichaam overstijgt dan de emotionele pijn, waardoor je die even niet hoeft te voelen. Die endorfine-rush is wat op dat moment verlichting geeft en je even ‘goed’ doet voelen. Daarom heeft dit ook een verslavende werking, omdat je elke keer weer verlangt om even die pijn in je hart  en geest te verdoven. De fysieke pijn is een uiting van emoties, gevoelens of psychische pijn die niet onder woorden gebracht kunnen worden. Deze lichamelijke pijn ‘vervangt’ als het ware even de emotionele pijn, waardoor deze dragelijker wordt.

Je schrijft dat haar ouders dit niet mogen weten. Ik denk dat ze het wél moeten weten! Dit mag je niet achterhouden. En er moet zo spoedig mogelijk hulp ingeschakeld worden!

De huisarts kan een verwijzing geven voor een psycholoog of psychiater. Alleen belandt ze dan waarschijnlijk op een wachtlijst. Met behulp van een huisarts kan ook de crisisdienst ingezet worden. Wacht hiermee alsjeblieft niet tot het straks te laat is...

Help haar concreet door directe hulp in te schakelen, maar bidt ook onophoudelijk voor haar! De grote Heelmeester kan haar wanhopige en beschadigde hart genezen! Zijn overstelpende liefde overstijgt ALLE emotionele en psychische pijn! Maar Hij schakelt daarbij mensen in. Mensen die hiervoor zijn opgeleid. Wacht daarom geen moment en schakel hulp in!

Heel veel sterkte met uw vriendin en help haar in ZIJN kracht!

Hartelijke groet,
Irma Roobol

Lees meer artikelen over:

automutileren