(...) Maar hoe denk u nu concreet over een tempo zoals de vraagsteller aangaf, v...

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Van Rossem: Op zich geeft u een mooi neutraal antwoord, waar je alle kanten mee op kunt. Maar hoe denk u nu concreet over een tempo zoals de vraagsteller aangaf, van vier keer ademhalen per regel, terwijl de gemeente bijvoorbeeld opdat moment zingt..."handklapt en betuigt"... Denk hierbij ook aan koning Salomo die de beste muzikale man van het hele land aanstelde om de tempelzang te regelen. Kortom, als wij de Heere willen lofprijzen met onze zang, dan moeten we dat met heel ons hart doen, maar moeten we daarnaast ook niet al onze muzikale talenten benutten, net zoals Salomo dit in zijn tijd regelde met een wijsheid die hij van God had gekregen?

Antwoord

We kregen een nadere vraag over een antwoord dat we gaven over het tempo van gemeentezang, voor de één een zaak van verhoogde bloeddruk gezien het wel zeer snelle tempo, voor de ander een zaak van ademhalingsproblemen (vier keer ademhalen per regel). We zeggen het op een ludieke wijze. In ieder geval kunnen we de situatie van de vraagsteller niet beoordelen, omdat we die niet kennen. Toch is het een verdrietige zaak als er onder het zingen in de gemeente fricties ontstaan van wie dan ook. Dan kunnen vossen losgelaten worden die de wijngaard bederven. Welke wijze van zingen is niet goed? Die niet is tot eer van de Heere. En laten we ons afvragen  of al onze gevoelens in dezen wel zijn tot eer van de Heere. Bewust wil ik spreken van het schone geschenk van de gemeentezang. Al was het alleen maar (maar er is ook meer!) dat oprechte gemeentezang de wrevel van de boze opwekt.

Terecht is het dat koning Salomo de beste muzikale man van het land aan stelde om de tempelzang te regelen. Toen een nieuw orgel in gebruik werd genomen zei de bekende organist W. H. Zwart dat de lofzang van de gemeente een voertuig nodig heeft en dat mag best een gouden koets zijn. Maar het was ook dezelfde organist die kritiek uitte op de snelle tempi die in sommige gemeenten gebruikt worden.

Zelf zijn we en voorstander van gedragen zingen. Zo geven we voor onszelf ook de voorkeur aan het iso-rytmisch zingen, omdat het op ons grote indruk maakt. In welk tempo: dat de boze onder ons geen kans krijgt en de engelen mee kunnen zingen. Laat het alles moge geschieden tot eer van de Heere. Zijn we zuinig op het geschenk van de gemeentezang!

Ik wil het graag hierbij laten en ik wens je Gods zegen toe,

Ds. J. van Rossem

Tags in dit artikel:

muziek