Tekort vitamine D

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Een tijd geleden heb ik bloed laten prikken. Daaruit kwam dat ik een behoorlijk tekort had aan vitamine D. Ik ben supplementen gaan slikken, maar als ik daar een tijdje mee stop heb ik weer een tekort. Kan het zo zijn dat je lichaam de vitamine D niet opneemt? Ik ben veel buiten, juist in de zon. Dan zou ik toch geen tekort kunnen krijgen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Vitamine D is nodig om calcium uit de voeding in het lichaam op te nemen. Het is daarom belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Het lichaam kan onder invloed van zonlicht in de huid vitamine D zelf aanmaken. Vitamine D zit ook in eten: vooral in vette vis, en met wat lagere gehaltes in vlees en eieren. Vitamine D wordt toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

Een tekort aan vitamine D komt  -uitgaande van deze dieetadviezen en regelmatig verblijf in de zon- niet vaak voor.  Voor jonge kinderen, ouderen, mensen met een getinte huidskleur, mensen die weinig buiten komen en zwangere vrouwen geldt het advies om extra vitamine D te nemen. Tijdens de wintermaanden is het wenselijk om vitamine D-pilletjes te slikken.

Oorzaken van te weinig vitamine D kunnen onder andere zijn:

- Er wordt te weinig aangemaakt omdat iemands huid te weinig aan de zon wordt blootgesteld (bijv. in de winter met vrijwel alles bedekkende kleding) en bij mensen met een getinte huid
- Alcoholisme
- Vetabsorptiestoornissen
- Zwangerschap

Blijft ondanks een goed eetpatroon, voedingssupplementen en regelmatig met je huid in de zon het tekort aan vitamine D aanhouden dan is verder onderzoek uiteraard op zijn plaats.

José de Jongh-van Hoof

drs. J. de Jongh-van Hoof

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Zevende-dags Adventist
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

vitamine
1 reactie
johand
Met vitamine D pillen kan je de bloedwaarde opkrikken maar gaat weer ten koste van vitamine A. De vetoplosbare vitamines werken in synergie met elkaar.
Zo heeft God het geschapen.
Dus pilletjes voorschrijven is slecht advies

Een goede balans tussen vit. A en D in een verhouding van 10:1 (aanwezig in gefermenteerde levertraan) betekent dus ook een goede calcium-fosforbalans.

vetoplosbare vitamines (A, D, E, K) zitten volop in allerlei soorten dierlijk vet van de juiste kwaliteit.

Wat wel ? Levertraan waar de vitamines in juiste verhouding tot elkaar in voorkomen
En eventueel zonnebank met UV A en UV B lampen