Prof. Graafland over de doop

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Ik las een boekje van prof. Graafland over de doop. Wat een verademing zeg om dit te lezen! Heel veel bijbelse gegevens, niet geredeneerd vanuit belijdenissen en dogmatieken. Hij geeft duidelijk aan dat kinderen ook mogen delen in het heil.

Nu zit ik echter nog met een vraag. Het is jammer dat prof. Graafland zelf niet meer leeft. Maar misschien is er hier iemand die prof. Graaflands gedachtengang heel goed kan volgen en het mij kan uitleggen. Hij zegt aan de ene kant dat de kinderen al mogen delen in het heil, maar in hoofdstuk 5.4 geeft hij nog wel een "ontstellende mogelijkheid" aan met verwijzing naar 1 Kor. 10. Dat is: "Delen in het heil dat een geestelijk heil is in Christus en toch omkomen in de woestijn."

Wil prof. Graafland zeggen dat wedergeboren kinderen en volwassenen toch kunnen afvallen? Misschien is deze vraag wat te dogmatisch, maar het is wel een vraag voor mij.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller, fijn dat je het boekje van prof. Graafland mooi vindt, want dat is het ook. Hij concentreert zich inderdaad op de bijbelse gegevens. Ik ben ook blij dat je hier interesse in hebt.

Maar nu het  punt waar je mee zit. Leert prof. Graafland dat wedergeboren kinderen en volwassenen kunnen afvallen? Volgens mij niet. Ik probeer het uit te leggen: Als volk deelde Israël in het heil. Het volk was de belofte gedaan, dat het  in het beloofde land zou komen. Dat heil was hen toegezegd. Maar dat zegt niets over de vraag of de Israëlieten  wedergeboren waren. Wel lezen we van hun ongehoorzaamheid en dat ze vanwege hun ongehoorzaamheid niet hebben kunnen ingaan in het beloofde land.

Volgens prof. Graafland is het dan een verschrikkelijke mogelijkheid dat ook wij ongehoorzaam zijn. Hij zegt letterlijk, dat er het gevaar is van om te komen,  "wanneer u volhardt in uw ongehoorzaamheid." Duidelijk spreekt hij over volharden in ongehoorzaamheid.  Ons is ook heel het heil toegezegd. We zijn in Christus geheiligd. We zijn tot kinderen en erfgenamen aangenomen. In die zin delen we in het heil. Maar als we ongehoorzaam zijn en blijven, zijn we nog niet wedergeboren en gaan we verloren.

Dat is inderdaad ontstellend. Want de Heere heeft het heil in Zijn verbondstrouw zo nabij gebracht. En als we dan toch niet willen en ongehoorzaam blijven en ons verharden onder de genade... We zullen geen excuus hebben, wanneer het verkeerd afloopt.

Wedergeboorte/geloof is nodig, waarbij  we daadwerkelijk delen in wat de Heere toezegt en waarbij we in een nieuwe gehoorzaamheid aan de Heere gaan leven.

Hartelijke groet,
Ds. W. G. Hulsman

Ds. W.G. Hulsman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

Tags in dit artikel:

doopgeloofsafval