Omdat de overste dezer wereld geoordeeld is

Ds. P. van de Voorde / Geen reacties

Vraag

In Johannes 16 vers 8-11 gaat het over de Heilige Geest, Die komt om de wereld te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Ik heb een vraag over het oordeel. Er staat “omdat de overste dezer wereld geoordeeld is”. Betekent dat, dat de Heilige Geest je ervan overtuigt dat de duivel veroordeeld is? Dat Hij laat zien hoe door het kruisoffer en de opstanding van Christus de duivel verslagen is? En daarmee ook de zonden in jezelf?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller (ster),

Ik probeer eerst je vraag naar aanleiding van Johannes 16:11 in eigen woorden weer te geven. Overtuigt de Heilige Geest je ervan, dat de duivel veroordeeld is? Laat de Heilige Geest je zien, op welke wijze het kruisoffer en opstanding van Christus de duivel heeft verslagen? Laat de Heilige Geest je zien, op welke wijze het kruisoffer en opstanding van Christus de zonden (zondemacht) in jezelf heeft verslagen?

Allereerst even iets over de persoonlijke toepassing die je maakt vanuit deze tekst. De Schrift moet natuurlijk ook concreet betekenis krijgen in ons leven, maar we moeten wel goed kijken wat er staat. De tekst waar jij vragen bij stelt, zegt dat de Heilige Geest de wereld zal overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Wat bedoelt Johannes met “wereld”? Dit woord kan namelijk meerdere betekenissen hebben. 1. Wereld als schepping (Joh.1:10a). 2. Wereld als mensenwereld (Joh.3:16). 3. De wereld die zich afkeert van haar Schepper, die Hem niet wil kennen (Joh.1:10b). De wereld als het boze, door de satan beheerste systeem. Het gaat hier niet om het geschapene (dat is op zich niet zondig), maar om degenen die aan het geschapene een zondige richting geeft.

Ik denk dat in de tekst die jij voorlegt ‘wereld’ gebruikt wordt in betekenis 3. De “wereld”, de ongelovigen (vgl. Joh.8:44!!) stemde toe in de veroordeling en het uit de weg ruimen van Jezus Christus, de Zoon van God. Juist door de gehoorzaamheid van Christus tot de dood, heeft hij de satan overwonnen en is Hij de rechtmatige erfgenaam geworden van de wereld. Satan is geoordeeld. Maar, dit houdt in, dat ook die “wereld” veroordeeld is, die nog gehoorzaam is aan de satan. Heel het rijk van satan heeft geen recht meer van bestaan. Het is er nu nog wel, maar het einde is zeker als Jezus wederkomt. Hij zal zegevieren (Openb. 19-22).

Op de Pinksterdag is dit verkondigd. De Heilige Geest hielp de kerk (apostelen) en overtuigde door hen de wereld:

1. Van zonde: zij hadden niet in Christus  geloofd, maar Hem verworpen (vgl. Hand.2:23);

2. Van gerechtigheid: God heeft Christus recht gedaan en Hem opgewekt uit de doden en verheerlijkt aan Zijn rechterhand (vgl. Hand.2:24, 32-34);

3. Van oordeel: de satan is overwonnen door Christus en zal met heel zijn rijk worden weggedaan op de jongste dag (vgl. Hand. 2:34, 35; Openb.19:19-20:10).

Deze tekst ziet dus in de eerste plaats op de Pinksterdag en de verkondiging van Jezus Christus, de gekruisigde en opgestane Zoon van God. Natuurlijk heeft zij ons ook iets te zeggen. Door de verkondiging weten we dat de duivel veroordeeld is. Christus heeft door de weg van gehoorzaamheid in zijn lijden en sterven én de zonde veroordeeld én het oordeel over de zonde weggedragen voor hen die het evangelie geloven (Hebr. 9:26, 28). De satan kan geen aanspraak meer maken op de aarde vanwege onze zonde(n), waardoor wij hem hebben toegelaten in ons leven en in deze wereld. De duivel is reeds veroordeeld. De Heilige Geest laat dit verkondigen door woord en Geest en door het geloof mogen wij eruit leven.

Dit brengt mij bij jouw laatste vraag. Christus heeft inderdaad de zondemacht verslagen. De Heere wil ons vernieuwen door Zijn woord en Geest en in ons het nieuwe leven gestalte geven. Dit heeft alles te maken met onze tekst; immers de duivel beheerst mensen die buiten Christus leven (Joh.8:44). Maar die in het Woord van Jezus blijven, worden vrijgemaakt van de banden van satan (Joh.8:31-36). Christus heeft Zijn gelovige meegenomen in Zijn oordeel en dood, om ons het nieuwe leven door de Geest te geven (vgl. Rom. 6:4-6; 8:2). Dat is bevrijding van de macht van de boze en de zonde (Kol.1:13). Niet dat de zonde weg is uit ons leven, maar de kracht ervan zal door de Heere gebroken worden. En als wij struikelen in zonde, mogen we deze belijden en bij Hem vergeving en nieuwe kracht ontvangen om tegen de zonden te strijden. Vraag in het gebed om licht over deze schriftgedeelten en lees ze keer op keer weer door. De Heere wil in ons zijn heil geven door Woord en Geest. En wat Hij belooft, zal Hij doen, mild en overvloedig.

Kand. P. van de Voorde

Ds. P. van de Voorde

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Wijngaarden
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

Heilige Geest