Zingt de HEERE een nieuw lied

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Ik zat net op jullie site te lezen (mijn complimenten trouwens!). Ik vind de vragen en antwoorden super interessant en ook heel goed. Ik heb alleen een vraag over muziek. In een antwoord op de vraag waarom Opwekkingsliederen niet 'mogen', antwoordt ds. Van Vlastuin dat de psalmen door de Heere God gegeven zijn en dat alleen in de psalmen het diepst van het hart wordt laten zien (als ik het goed begrijp tenminste). Hij stelt dat Opwekkingsliederen vaak uit een remonstrantse richting komen. Maar ik begrijp het niet zo goed, want in de psalmen staat toch ook "Zingt de HEERE een nieuw lied!"

Ik vind de psalmen echt ontzettend mooi, maar ik denk ook dat er naast de psalmen (dus niet in plaats van) andere liederen zijn die heel diep gaan. Werkt de Heere God dan nu niet meer net als toen bij David? Ik geloof dat er nog steeds mensen zijn die vanuit het diepst van hun hart opschrijven wat ze voor Hem voelen, Wie Hij voor hen is. En daarom vind ik het ook heerlijk om Opwekkingsliederen te zingen. Maar hoe kijken jullie daar tegenaan?

Antwoord

Beste zanger,

1. "Zingt de Heere een nieuw lied" kunnen wij niet toepassen op opwekkingsliederen of andere liederen. Deze uitdrukking zegt niets over het maken van nieuwe liederen, maar de uitdrukking wil uitdrukken dat we moeten zingen tot eer van God en dat het zingen nieuw blijft. Ook als we oude liederen zingen zijn dat door de vernieuwende kracht van de Geest in ons nieuwe liederen. Het oude Woord van God blijft eeuwig nieuw, want God veroudert niet.

2. Het verschil tussen psalmen en andere liederen is dat ik de eerste onvoorwaardelijk kan aanprijzen en de laatste niet. Daarmee heb ik niet gezegd dat andere liederen niet bijbels zijn. Maar dat moet van geval tot geval worden bekeken.

3. Ik heb grote moeite met het gemiddelde opwekkingslied. Ik zeg niet dat je deze liederen niet "mag" zingen. Ik zeg niet dat er niet heel mooie dingen in staan. Wat er in staat is als zodanig wel waar. Maar ik vrees dat er veelal maar een halve waarheid in staat. Daarmee zeg ik heel veel, want ik zeg daarmee dat dat bij een hele leugen kan uitkomen. Als opwekkingsliederen de koers van ons leven bepalen, varen we geen goede koers! Daarom, uiterste terughoudendheid, zonder categorisch af te wijzen.

4. Ik kan je aanraden om een poosje aan psalmenstudie te doen. Ik raak steeds dieper onder de indruk van de kracht en de diepte van de psalmen. Veelal zijn ze ontstaan in verschrikkelijke aanvechting en grote nood. Dan zingen de psalmen ons in de nood uit de nood. Ze vertolken wat we aan de levende God hebben in de grootste smart. Geweldig. Onvergelijkbaar!

In het algemeen vind ik gezangen en opwekkingsliederen wat 'mooier'. Je kunt ze zingen bij een kalme zee. Maar als er dan stormen komen? Zijn ze daartegen bestand? De meeste liederen nauwelijks, de goede niet te na gesproken! Maar de psalmen zijn bestand tegen het ruwe weer. Er is geen storm waarin de psalmen niet de vaste Rots zijn. Er is geen vraag van je ziel waarin de psalmen niet het antwoord zijn! Er is geen kwaal waarvoor de psalmen zonder medicijn zijn. Er zijn geen pijlen waartegen de psalmen geen schild zijn. Er zijn geen vijanden waarover in de psalmen niet de overwinning wordt bejubeld. Er is geen toorn van God waarvoor de psalmen niet de verzoening bewonderen.

Dus nogmaals, zing een nieuw lied! Zing het hoogste lied! Zing de lof van de Hoogste Koning! Bovenal beveel ik je de woorden aan die de Heere Jezus Zelf in Zijn eigen nood en verschrikking heeft gebruikt. Deze woorden zijn beproefd. Ze zijn nog altijd levend en krachtig. Want Jezus Christus leeft.

Je ds. W. van Vlastuin

Tags in dit artikel:

gospelliederen