Abortus bij verkrachting

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Als je verkracht bent en je raakt in verwachting, is de Bijbel dan voor of tegen abortus?

Antwoord

Bij beantwoording van deze vraag allereerst een reactie op de wereld achter deze vraag. Ik hoop met mijn hele hart dat je deze vraag niet stelt uit persoonlijke ervaring. Het is een afschuwelijke ervaring voor een meisje om ongewild gemeenschap te hebben met een man. Op deze manier wordt bij een meisje een geheim ontroofd dat zij, als het in Bijbelse zin goed ligt, wil bewaren voor de man met wie zij haar leven wil delen. Ik kan me er geen voorstelling van maken, maar ik ben ervan overtuigd dat dit een afschuwelijke ervaring moet zijn. Daar komt dan in de vraagstelling nog boven op, dat er sprake is van zwangerschap: eerst een leven overhoop gegooid doordat een heerlijk geheim bij een meisje wordt ontroofd, dan ook het leven overhoop gegooid door de ervaring een kind te dragen, dat ongewild is verwekt. Toekomstplannen vallen compleet in duigen!

Beste vraagsteller, ik hoop met mijn hele hart dat dit geen ervaring voor jou persoonlijk is. Anders begrijp ik dat deze vraag heel dringend is en dat maakt mijn verantwoordelijkheid bij het antwoord op deze vraag groter. Weet allereerst, voordat je dit antwoord leest, dat ik zal bidden voor allen bij wie dit een levende ervaring is. Als het bij jou ook een levende ervaring is, weet je van mijn gebed verzekerd! Dat is het allerbelangrijkste dat ik voor jou kan doen.

Het antwoord op deze vraag vind ik erg moeilijk: er kan zoveel vanaf hangen. Daarom heb ik, meer nog dan anders, dit antwoord biddend opgeschreven.

Je vraag is of de Bijbel in het genoemde geval tegen abortus is. Ik heb in de Bijbel gezocht en geen tekst kunnen vinden, waarop ik direct mijn antwoord zou kunnen baseren. Misschien is dat wel goed. De Bijbel is geen boek van casuïstiek, een wetboek waarin precies staat: als A het geval is, dan moet B gebeuren. Dat zouden we wel willen, maar de Bijbel is een boek dat ons moet uitdrijven in gebed tot de levende God. In indirecte zin kan ik wel een antwoord proberen te geven: het antwoord is wel meer vragenderwijs aan jou als vraagsteller, waarin ik slechts een richting van bezinning kan geven. Ik wil nadrukkelijk geen afgepast antwoord geven, waarmee je jouw eigen verantwoordelijkheid kan wegschuiven achter mijn antwoord.

Ik wil als antwoord twee dingen verbinden. In de eerste plaats het gebod van God dat we het leven niet mogen nemen: het leven is van God! Ten tweede het richtsnoer van al ons handelen, wat Paulus tegen de gemeente van resp. Korinthe en Rome zegt: “Doe alles tot eer van God” (1 Kor.10:31b) en “Wat uit het geloof niet is, is zonde!” (Rom. 14:23b). Ik bedoel dit nadrukkelijk niet hard: de vraag omvat geen theoretische kwestie, die we met wat bijbelteksten kunnen dichttimmeren! Het gaat om de levende vraag: mag ik het leven dat buiten mijn wil om is verwekt, afbreken? Of anders geformuleerd: waarom heeft God toegelaten dat er in mij leven is verwekt, terwijl ik dat niet wilde? Dit is de vraag naar de leiding van God in de wereld en in het persoonlijke leven: een vraag waarmee vanaf de zondeval geworsteld is.

Op grond van het Bijbelse richtsnoer voor al ons handelen en daarin in het bijzonder dat het leven van God is en dat wij dat niet mogen afbreken, zou ik de weg van abortus op grond van de Bijbel ook in dit geval afwijzen. Ik persoonlijk denk niet dat de Heere zijn zegen geeft over het afbreken van dit leven, hoewel het tegen je wil is verwekt: je kunt dit mijns inziens niet tot eer van God doen. Ik kan het voor Gods aangezicht niet verantwoorden je een andere weg te wijzen dan voor het ongewilde leven het leven te zoeken. Dit is een hele zware weg, want het is een weg vol vragen, vol tasten, soms in totaal duister. De weg die ik je wijzen wil is de weg van het gebed, zoals dat in Jesaja 50:10 staat: “Wie is er onder ulieden, die den HEERE vreest, due naar de stem Zijns Knechts hoort? Als hij in de duisternissen wandelt, en geen licht heeft, dat hij betrouwe op den Naam des HEEREN, en steune op zijn God.”

Mocht dit een persoonlijke worsteling zijn -wat ik niet hoop- dan wens ik je heel veel sterkte en Gods nabijheid: vraag Hem om licht in deze bange worsteling.

M. W. Muilwijk

Tags in dit artikel:

abortus