Stuk van George Zeller

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Ik las de onderstaande vertaling van George Zeller. Dit stukje geeft is helder van uitleg en is onderbouwd met letterlijke teksten uit de bijbel. Maar als je het goed leest is het niet in overeenstemming met één van de vijf punten van Calvijn. Wat is nu waar?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Helaas kan ik het stukje van Zeller niet tevoorschijn halen. (Als ik me niet vergis was hij iemand die zich nogal verdiepte in de leer van Zwingli.) Calvijn probeert zijn verkiezingsleer te gronden op de Schrift. (Hoewel de Schrift zelf ons geen verkiezingsleer aanreikt. Wel 'losse teksten' die van verkiezing en verwerping spreken.) Fundamenteel is, dat de verkiezing is:

1. Van eeuwigheid; een eenzijdig Godswerk;liefdewerk! “Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde!”

2. In Christus (Zijn Woord; Zijn bloed; Zijn Geest).

3. Zonder enig toedoen van de mens; (is ook: zonder voorzien geloof). En ook: waar je over verkiezing spreekt, moet je op z'n minst ook denken aan verwerping (decretum horribile). Je ontkomt er niet aan...

De verkiezing staat in een geweldig spanningsveld. Het past ons niet laatste woorden te spreken. Het past ons wel om in het spanningsveld van “alles genade” en “volle eigen verantwoordelijkheid” het Woord te laten spreken. Het ene Woord van de Levende God, Die geen lust heeft in onze dood! Wat is waar? Het Woord is waar. Gods Woord.

Calvijn zoekt. Zeller wellicht niet minder. Ik ook. En jij ook. Wij stamelen. Gods Woord spreekt. En ik? Ik buig! Waar ik het hoor, door de Geest: genade overvloeiende voor de grootste van alle zondaren. Wonder van verkiezing!

Kand. G. A. van Ginkel

Kand. G.A. van Ginkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Maartensdijk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Pastoraal werk te Veen, Wijk (bij Heusden) en Groenekan.

Tags in dit artikel:

uitverkiezing