Complimenten van vriend

C. M. Chr. Rots - de Weger / 7 reacties

Vraag

Mijn vriend geeft mij heel weinig complimenten. Hij uit heel weinig concrete, inhoudelijke waardering voor mij. In mijn vorige verkering gebeurde dit wel heel veel. Mijn huidige vriend zegt wel dat hij me lief vindt, maar als ik eens iets vertel, zegt hij bijvoorbeeld niet: "Ik vind het mooi dat je zo snel blij kan zijn met iets kleins", of: "Ik vind het bijzonder dat je dit of dat deed." Ik merk dat ik hier erg mee zit. Ik zou wel graag willen dat hij dit meer uit, want ik heb het gewoon nodig. Nu word ik zelfs onzeker. Mijn vorige vriend zei vaak: "Je ziet er leuk uit", "Wat een leuke rok", of: "Wat heb je een goede smaak." Al die dingen mis ik nu enorm. Ik ben erg bang om dit aan te geven en ik wil mijn vriend niets verwijten, maar hoe kan ik dan aangeven dat ik dit heel graag wil en nodig heb?! Zelf geef ik mijn vriend wel heel veel concrete waardering. Hoe moet ik met het bovenstaande probleem positief en opbouwend omgaan? Een 25-jarige vrouw.

Antwoord

Beste 25-jarige,

Je vorige vriend mag dan complimenten gemaakt hebben, hij is om de een of andere reden wel vórige geworden! Je huidige vriend heeft ongetwijfeld andere kwaliteiten. Misschien wil je van beide wel de goede eigenschappen verenigen, maar zo werkt het niet! Maak deze vriend duidelijk, wat je van hem verwacht óf stel je éigen verwachtingen bij! Mag je huidige vriend zich zélf zijn? Hij is nu eenmaal anders dan de eerste! Waar jij onzeker van wordt, heeft dus niet met hém maar met jezelf te maken! Lees eens iets over de verschillen tussen mannen en vrouwen, of over de verschillende ‘liefdestalen’ voordat je werkelijk verwijten gaat maken, want “verwijten maken” is hier niet op z’n plaats! Je kunt natuurlijk wel vertellen waar je behoeft aan hebt, maar doe dat met zogenoemde “ik-boodschappen” (“ik zou graag willen, dat…”, “ik vind het fijn, dat…”, enzovoort).
 Verkeringstijd is er om elkaar te leren kennen, dus, wat let je om hém te ‘leren’ wat jíj graag wilt!

Succes!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering
7 reacties
Catherine
Als je het nu eens aan hem vraagt. Misschien geeft hij het op een andere manier vorm. Mijn man is ook niet van de complimenten, althans op dat moment, maar later merk ik wel degelijk dat hij iets gewaardeerd heeft, mooi vind. Zijn ouders zijn ook niet open en communicatief heb ik gemerkt, dus het is hem niet geleerd. Voor sommige (of veel) mensen is het blijkbaar zo moeilijk om gewoon te zeggen: wat een schat ben je, of, wat lief dat je dat voor me over hebt.
Alphonsus
Er zijn er die overlopen van complimentjes als een soort pose. Het wordt dus wel gezegd maar inhoudelijk missen die complimentjes dan vaak een gegronde en blijvende bodem.
Het niet geven van complimentjes betekent dus niet dat deze vriend niets om je zou geven. Alleen is hij op dit punt minder tot niet expressief.
Je mag je ook wel eens afvragen waarom je zo hengelt naar deze blijken van waardering.
Uiteraard doet het je ziel goed om ze te ontvangen; het streelt om het zo maar eens te zeggen je ego. Ik kan Marijke in haar antwoord aan jou goed vinden.
Vrienden van vroeger vergelijken met je huidige vriend geeft altijd verschillen. Zeg b.v. nooit mijn vorige vriend was op dit punt veel beter dan jij of woorden van gelijke strekking.
Je vriend zal het niet op prijs stellen de maat te worden genomen in relatie tot anderen die je gehad hebt in je verkeringstijd. Als er een liefdeskiller is, is het wel deze.
Op dezelfde wijze als je andere situaties bespreekt ook deze in alle openheid, zonder enig verwijt, met hem op een geschikt moment in de tijd bespreken.
Wanneer hij dan begrip kan opbrengen m.b.t. jouw wens, zou het goed kunnen dat je vriend op dit punt enigszins bijdraait en leert wat het voor een vrouw kan betekenen om meer waardering te ontvangen.
Laat na het "turven" van het aantal ontvangen complimentjes om vervolgens vast te stellen dat het aantal nog niet voldoende zou zijn.
Kijk in de spiegel van je ziel en vraag je af in hoeverre je verwachtingen op dit punt reëel zijn. Het je er al dan niet goed bij voelen is niet de enige maatstaf. Ook een gezonde hoeveelheid realisme kan je in deze helpen.
bootje
Als dit zijn karakter is, zal dat echt wel zo blijven. Komt idd misschien door opvoeding. Ben ook getrouwd met een man die bijna nooit complimenten geeft, maar in veel dingen is hij vele male een lievere en betrokkenere man als bijv. iemand die altijd met complimenten strooit. Mijn man is dit van huis uit niet gewend, als ik hem compimenteer kan hij nu nog verlegen worden. Aan het begin van onze relatie vroeg ik idd ook wel eens om de reden, het antwoord was en is. Ben met jou getrouwd omdat ik je waardeer, leuk & lief vind. Kort maar krachtig.
Catherine
@bootje: haha hebben wij dezelfde man ? ;-)
Nen
Ik denk dat jullie veel kunnen hebben aan het boek 'de vijf talen van de liefde'. Dat boek heeft al vele stellen kunnen helpen. Het is wel belangrijk dat je 'm BEIDEN leest natuurlijk. Ik herken me wel in wat je schrijft. Mijn man geeft op zich veel concrete complimenten (lekker gekookt, huis schoon, goed voor onze baby gezorgd etc.) maar heel weinig over mijn uiterlijk en dat mis ik juist weer! Wat zitten we met elkaar toch ingewikkeld in elkaar.
Ik denk dat het zowieso belangrijk is om hem te vertellen wat je mist en wat je nodig hebt. Ik snap dat dat niet echt leuk is want je wilt niet vissen om complimenten en dat hij het zegt omdat jij er net om gevraagd hebt...
Lastig maar niet onoverkomelijk! Bid er ook om, dat de Heilige Geest je vriend complimenten voor jou ingeeft!
Catherine
@Nen, sinds kort werk ik parttime en wast mijn man wel eens af. Ik besef dat ik hem daar ook geen complimentje voor geef. Dus eigenlijk doe ik precies hetzelfde nu. Hij had pas zelfs een was opgehangen. Het hing niet helemaal zoals ik graag zie, maar heb mn mond gehouden. Daar heb ik hem wel voor bedankt. Of als hij weet dat ik op de fiets weg moet, pakt hij hem uit de schuur en kijkt of de banden hard zijn. Gek he, je vindt dat eigenlijk vanzelfsprekend worden, maar dit is natuurlijk wel heel lief en attent. Meiden, we moeten toch meer gaan opletten wat onze mannen WEL doen maar misschien niet helemaal zeggen, ipv te gaan miepen over het NIET zeggen.
Annah
Net als Nen wil ik je het boek 'vijf talen van de liefde' aanraden, het is echt - echt - echt de moeite waard.
Groet, Annah