Vaginale douche

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

In de bijsluiter van de vaginale douche staat dat deze o.a. liggend in bad is te gebruiken. Nu vraag ik mij het volgende af: blijft deze vloeistof in de vagina en loopt het weer weg zodra je overeind komt? Kortom is de baarmoeder(mond) gesloten voor deze vloeistof?

Antwoord

1. Vloeistof in de vagina loopt er altijd weer uit. Dit geldt voor elke vloeistof dat in de vagina komt: menstruatie bloed, sperma, water en evt spoelingen. Zwaartekracht doet dan zijn werk. Ook heeft de vagina geen sluitspier.

2. De baarmoedermond is relatief gesloten: vaak zorgt slijm ervoor dat het water niet in de baarmoeder komt.

3. Artsen adviseren geen vaginale douches! De vagina heeft een eigen milieu. De vagina moet ook niet met zeep gewassen worden. Zeep kan namelijk dit milieu verstoren. Het liefst gewoon reinigen met lauwwarm water en deppend afdrogen.

Verder adviezen staan onder andere op thuisarts.nl

José de Jongh-Van Hoof

Lees meer artikelen over:

vagina