Zeven dagen onrein bij menstruatie

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik zit Leviticus te lezen en lees in hoofdstuk 15 over de menstruatie dat je dan zeven dagen onrein bent. Geldt dit ook nog voor nu of alleen in die tijd omdat er toen nog geen zeep was?

Antwoord

Dat geldt nu niet meer. Vroeger verhoogde dit advies de vruchtbaarheid. De menstruatie duurt vijf dagen, daarna nog een week onrein en dan mocht je ook geen gemeenschap hebben. Dan hadden man en vrouw een tijd onthouding gehad en verlangden ze veelal weer erg naar gemeenschap en juist dan kwam de ovulatie = eisprong, zodat er dan een goede kans was op het ontstaan van een (nieuwe) zwangerschap.

Door een zwangerschap en de erachteraan komende intensieve borstvoedingsperiode van zo'n drie a vier jaar, waarbinnen men eigenlijk niet zwanger kon worden, was men eerder bang dat men te weinig kinderen kreeg dan teveel.

Ali Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

onrein