Vroegtijdige weeën

drs. N. Wolswinkel / 2 reacties

Vraag

Is het mogelijk dat er vroegtijdig weeën worden opgewekt tijdens de zwangerschap, wanneer de borsten worden gestimuleerd? Of is dit geen reëel gevaar?

Antwoord

In de eindfase van de zwangerschap, wanneer het lichaam er aan toe is, zou prikkeling van de borsten en bijvoorbeeld een vaginaal orgasme, de weeën op gang kunnen brengen, althans, een kleine factor kunnen zijn die meehelpt in het proces. Ik las ergens dat de borsten dan wel langdurig moeten worden geprikkeld (een paar uur). Eerder in de zwangerschap lijkt de gevoeligheid voor het hormoon oxytocine, wat er een rol bij speelt, zo klein dat dit niet een reëel gevaar is. Anders gezegd: vroeg in de zwangerschap is het geen probleem, laat in de zwangerschap ook niet, want dan mag de bevalling beginnen. En het is niet zo dat je de bevalling door borstmassage kunt oproepen.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

borst(en)weeënzwanger
2 reacties
anna30
Je kunt in de loop van de zwangerschap door seksuele prikkelingen last krijgen van harde buiken. Een flinke harde buik is te verwarren met iets dat op een wee lijkt, misschien bedoel je dat?
Harde buiken zijn geen echte weeen al voelen ze wel vervelend aan.
drj
Drs. Wolswinkel heeft gelijk, je hoeft je geen zorgen te maken.
De spiercellen in de baarmoeder kunnen zich onder invloed van oxytocine samentrekken. Oxytocine komt vrij als je liefdevolle gevoelens ervaart (bijvoorbeeld als je naar een foto van je kinderen kijkt), tijdens de borstvoeding (toeschietreflex) en ook door stimulatie van de borsten en bij een orgasme.

Hoewel de spiercellen in de baarmoeder samentrekken door dit hormoon, gebeurt dit op een ongecontroleerde manier: de cellen trekken allemaal in hun eigen ritme samen en er ontstaan geen effectieve "weeën". Hoe later in de zwangerschap, hoe meer de spiercellen in de baarmoeder gaan samenwerken en op die manier krachtigere weeën kunnen laten ontstaan. Dat merk je doordat je naarmate de zwangerschap vordert, je steeds vaker harde buiken hebt (bijvoorbeeld na stress, een orgasme enz). De harde buiken zijn normaal. Ze kunnen later in de zwangerschap soms ook na seks een tijdje min of meer regelmatig aanhouden.

Zoals gezegd, vroeg in de zwangerschap kan dit niet de geboorte opwekken. Als er andere redenen zijn dat een vroeggeboorte dreigt, zoals cervixinsufficientie of bacteriele ontstekingen, zal je verloskundige of gynaecoloog met je bespreken wanneer je extra voorzichtig moet zijn.

Aan het einde van de zwangerschap kan seks (ook door combinatie van oxytocine en prostaglandinen) de bevalling opwekken, maar dat gebeurt dan als alles er klaar voor is en is dan eerder het laatste duwtje in de goede richting.

Het stimuleren van de borsten voor het opwekken van weeën is niet heel goed onderzocht en gebeurt dan meestal een paar minuten lang en wordt dan regelmatig herhaald. Ik denk dat Drs. Wolswinkel dat bedoelt met urenlang, want voortdurende urenlange stimulatie is niet realistisch.