Gods wegen

Ds. J. Bos / Geen reacties

Vraag

Ik las vanavond in mijn dagboekje een passage over Gods wegen aannemen en bewandelen en God eer te brengen. Maar nu vraag ik mij af: hoe weet je wat Gods wegen zijn? Hoe weet ik of ik op dit moment Gods weg ga of dat ik iets anders doe? En... hoe breng ik God de eer?

Met vriendelijke groeten, een zoekend meisje dat heel graag Gods wegen wil gaan en Hem eer brengen.

Antwoord

Beste vraagster,

Waar denk je dat het verlangen dat in je vraag klinkt vandaan komt? Wie roep je aan in je bidden om de weg te weten? Waar komt je zoeken of je weg wel Gods weg is, weg? Als je je dat bedenkt, moet je dan niet eerlijk zeggen: “HEERE, U bent het die mij dat verlangen geeft. U bent het Zelf!” Begin daarom eerst maar de HEERE te danken voor al deze dingen. Want Hem komt de dank toe.

Van Gods’ weg bewandelen lezen we, naast veel andere plaatsen, in Filippenzen 3: 20, 21: “Maar onze wandel is in de hemelen.” Dat in tegenstelling tot velen die “anders wandelen”. Hoe kun je nou weten of je wandel de goede is? Wel, schrijft Paulus, dat weet je als je bedenkt “de dingen die boven zijn” (Kol.3), of dat je hele denken beheerst wordt door “de dingen die van beneden zijn.” Want wiens wandel in de hemel is, is daar veel met zijn en haar gedachten. Dat komt door de liefde! Wie de wereld liefheeft, heeft de wereld lief en wie de HEERE liefheeft, heeft Hem lief Die in de hemelen woont. Een ‘kind’ kan het begrijpen. God de eer brengen kan alleen op de wijze van 2 Korinthe 5:17. Anders gezegd: door het geloof. Zie ook Johannes 8: 12. Weer die tegenstelling tussen licht en duisternis. Efeze 5:8.  Jesaja 41:10. Zie ook Zondag 23.

Hartelijke groet,
Ds. J. Bos

Lees meer artikelen over:

Gods wil