(...) Kunt u mij meer argumenten geven waarom God en Allah niet hetzelfde zijn? ...

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Een vriend van ons zegt dat moslims en wij dezelfde God hebben. Ik ben het hier niet mee eens omdat wij als christenen op een aantal punten erg verschillen van moslims, namelijk wij geloven in de Drie-enigheid, Jezus is voor ons gestorven en de bijbel en Koran verschillen inhoudelijk enorm. Kunt u mij meer argumenten geven waarom God en Allah niet hetzelfde zijn? Ik vind dit namelijk erg moeilijk.

Antwoord

Ha vragensteller,

Volgens mij valt het met jouw kennis best mee. Dat je het moeilijk vindt, begrijp ik wel.
Je raakt echter de kern wel goed aan. Het magnifieke van het bijbels christendom is de verlossing door een ANDER. De moslim moet zichzelf verlossen en dan nog maar afwachten of het Allah behaagt. Deze ´god´  is een god van willekeur, terwijl de GOD van de Bijbel niets liever wil dan zondaren zalig te maken. En daar kan een mens in de weg van het geloof zekerheid in krijgen. Die zekerheid mist een moslim te allen tijde.

Verder heeft Allah heel wat namen in de Koran, maar de naam van VADER of LIEFDE kom je helaas niet tegen. Dat zegt m.i. al heel wat. Zo zou ik nog wel door kunnen gaan, maar mogelijk heb je hier wat meer steun aan. Mocht je nog meer nodig hebben, laat het dan gerust weten. Weet echter wel dat je een ander niet kunt (en ook niet moet willen) overtuigen.

Sterkte en wijsheid gewenst.

Groetjes,
J. M. Strijbis