Relatie met God en/of meisje

Ds. C.J. Barth / 1 reactie

Vraag

Geacht panellid, sinds begin van dit jaar begon ik mij steeds meer te realiseren dat hier op aarde het echte geluk en vrede niet te vinden is. Alles gaat voorbij en niets geeft echt voldoening en geluk. Ik kreeg steeds meer het verlangen om God te leren kennen, wie Hij is, daar ergens ver boven mij toch ook dicht bij. Hem wilde ik leren kennen omdat ik in de Bijbel lees en ook dikwijls hoor en lees dat bij Hem alles te vinden is. Ik herkende mij in Psalm 42 en psalm 63 bijvoorbeeld waar gesproken wordt over het dorsten en verlangen naar Hem. Graag onderzocht ik de Bijbel rondom dergelijke teksten met tekstverwijzingen en kanttekeningen. Ook heb ik het boek van Bunyan gelezen over het Komen tot Christus en het boek Droefheid naar God van ds. Wisse. In beide herkende ik 'het rommelen van de ingewanden' en het verlangen naar Hem. Ik merkte ook dat het doen van Bijbelstudie en het luisteren naar preken zoveel verzadiging gaf, om over Hem te horen, wie Hij is en dat bij Hem redding te verkrijgen is!

Nu heb ik pas een leuk meisje mogen ontmoeten waarbij de vonk gelijk oversloeg bij mij en ik een verlangen kreeg naar haar en verliefd ben geworden. Nu lijkt echter of deze gevoelens in plaats zijn gekomen van mijn verlangen naar God. Een relatie krijgen is mooi, maar niet zo belangrijk als een herstelde relatie met God! Kan het zijn dat beide verlangens tegelijk aanwezig zijn? Of was ik een duidelijk voorbeeld van een tijdgelovige? Kunt u mij wat richting geven? Alvast bedankt! Een 21-jarige man.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als het erop aankomt moet de Heere voor ons boven alles staan, ook boven verliefdheid. Tegelijkertijd weet de Heere hoe wij zijn. Hij heeft ons zo geschapen dat verliefdheid gepaard gaat met heftige gevoelens en sterke verlangens. Zo is ontluikende liefde nu eenmaal. De Heere heeft die gevoelens niet voor niets zo sterk gemaakt. Die helpen je om je, als het tot verkering en trouwen komt, onvoorwaardelijk aan de ander te verbinden.

Je schrijft dat het lijkt alsof deze gevoelens gekomen zijn in de plaats van je verlangen naar God. Leg dit in het gebed aan de Heere voor. Belijd Hem dat je verlangen naar Hem te zwak is. Vraag Hem of je samen met deze jonge vrouw de Heere mag dienen. Voor de Heere is het echt wel mogelijk om verlangen naar God en naar een vrouw samen te laten gaan.

Stel niet heimelijk je vertrouwen op je verlangen naar de Heere, je lezen van boeken, je geraakt worden door preken. Je kunt slechts bij Hem komen met te weinig verlangen, te weinig geloof, te weinig bekering. Dat wordt nooit wat het zijn moet. Je komt als een zondaar die aan alles gebrek heeft en slechts één hoop heeft: het volkomen werk van de Jezus Christus. Klamp je aan Hem vast. Je kunt veel beter met alle zonde en gebreken naar Christus vluchten, dan in jezelf gaan wroeten en je afvragen of je een tijdgelovige bent. Ongelovig, tijdgelovig, kleingelovig, er is maar één weg die wij allemaal moeten gaan: naar het Lam van God dat de zonde der wereld wegneemt.

Houd moed en Gods zegen toegewenst,
Ds. C. J. Barth

Tags in dit artikel:

tijdgeloofverliefdheid
1 reactie
Jeremiah
De puriteinen zouden zeggen: je bent nu verder van Christus dan dat je eerder was. Maar of je nou ver weg van Christus bent, verlangt naar Christus, op weg naar Christus bent of dicht bij Christus bent: in alle gevallen ben je verloren. Je moet echt IN Christus zijn. Je moet Hem kennen, want alleen dat is het eeuwige leven.