Spurgeon indelen

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Waar kunnen we Spurgeon het beste indelen? Heeft hij iets Arminiaans over zich, terwijl hijzelf zegt dat alles van God komt? Toch drijft hij op zo'n trekkende/duwende toon de mens naar de Heere. Hij schrijft alles God toe wat maar met de bekering te maken heeft (echt calvinistisch-gereformeerd toch?). Ik ervaar het vaak als positief hoe vurig hij bezig is om een zondaar hand-in-hand naar de Heere Jezus te brengen. Maar ik las laatst in een preek dat het leek alsof wij het zelf moeten aannemen, etc. De titel van de preek was: “Een woord tot hen die wachten op tekenen en wonderen” (Lukas 11:29). Persoonlijk heb ik het idee dat wij Spurgeons’ missen in onze kerk, Ger. Gem. Hoe komt dit? Waar is de vurigheid gebleven, de bewogenheid over mensenzielen. Ik heb het idee dat dit laatste de oorzaak is van het leegraken van onze kerken. Of zie ik het verkeerd?

Antwoord

Spurgeon is beslist geen arminiaan. Hij heeft de vijf punten van Dordt 1618-19 afzonderlijk bepreekt en uitgegeven. Hij stond achter deze leer. Hij noemde zichzelf een calvinist. Hij heeft zich hierover herhaaldelijk uitgesproken en schuwde de scheldnaam calvinist niet. Alleen wat de doop betreft verschilde hij van Calvijn. Hij had een sterke drang om zielen voor Christus te winnen. Hij is toch één van de gezegendste predikers van Engeland geweest. God heeft Zijn werk bekroond met veel bekeringen, tot op de huidige dag toe. Zijn werken dragen nog steeds rijke vrucht.

Wat zijn persoonlijke bekering betreft, hoef je ook niet te twijfelen. Hij heeft verschillende malen getuigenis afgelegd van hetgeen God in zijn ziel gedaan heeft. Kortom, een man die God in Zijn wijngaard heeft gesteld en gebruikt. Aan de andere kant zocht hij het gewone volk te bereiken. Hij ontmoette daar zoveel onkunde en lijdelijkheid, dat hij zaken niet alleen eenvoudig, maar ook wel eens eenzijdig heeft bepreekt. Hij geeft inderdaad wel eens de idee dat de mens het zelf kan en moet doen. Het is ook een verantwoordelijkheid genade aangeboden te krijgen en die te weigeren. Dit laatste kunnen velen niet goed plaatsen. Maar in alles blijkt zijn passie om zielen voor Christus te winnen.

Ik denk inderdaad dat we zo'n man in onze tijd en in de bevindelijke kerken nodig hebben. Hij zou echter niet door ieder begrepen worden. Zijn boodschap zou al vlug het etiket arminiaans krijgen opgeplakt, zoals ook uit jouw vraag omtrent Spurgeon blijkt. Wij noemen een sterke oproep en eis tot bekering tot God en geloof in Jezus Christus al vlug arminiaans. Het is belangrijk het evenwicht te bewaren tussen soevereiniteit en verantwoordelijkheid en niet buiten de paden van de Schrift te gaan.

Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

Spurgeon