Vriendin ziet trouwen niet meer zitten

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Mijn vriendin en ik hebben een relatie van drie jaar en zijn verloofd en eind dit jaar hopen we te gaan trouwen. We zijn meelevend en belijdend lid van de kerk en weten dat we beiden kinderen van God zijn. Alles is al geregeld voor de trouwdag en we hoeven alleen nog het koopcontract te tekenen en dan is alles rond.

Een week terug vertelde ze mij dat ze het niet zag zitten, omdat ‘het gevoel’ er niet meer bij haar is. Dit komt mede omdat ik bij haar dominant over kom en zij daarom niet meer zichzelf kan zijn. Ik wil helemaal niet dominant zijn ten opzichte van haar, maar blijkbaar komt het wel zo over. Hier heeft ze al maanden mee rond gelopen, maar niets tegen mij verteld. Een dag voor dit bekendmaken zijn we nog samen naar een fotograaf geweest om wat te bespreken. Ze heeft mij dus maanden voor de gek gehouden.

Mijn vragen: Heeft dit te maken met elkaar niet goed begrijpen en aanvoelen wat iemand bedoeld? We hebben met elkaar meerdere keren gemeenschap gehad en mag/moet dit ook een rol spelen in een beslissing tot beëindiging van een relatie of juist daarom niet beëindigen? Kan het zijn doordat mijn vriendin al zolang een negatieve bril op heeft dat alle negatieve dingen die er gebeurd zijn extra vergroot worden en verkeerd beoordeeld worden?

Mijn vriendin heeft een week rust en we zien elkaar nu een week niet, omdat zij graag alles op orde wil brengen. Diep in haar hart, zo zegt ze, zit er toch nog iets van een “houden van”, maar volgens haar op een verkeerde manier. Als ik haar de vraag stel, als je gaat sterven wil je mij dan bij je sterfbed, dan kan ze die vraag niet negatief beantwoorden. Na deze week van rust willen we nog een maand kijken of het beter tussen ons gaat, nu ik weet dan ze hier mee zit door mijn gedrag. Ik wil niet op een dominante manier op haar overkomen en wil dit ook veranderen, zodat ik haar, mogelijk, positief beïnvloed en ‘het gevoel’ weer terug komt. We geloven dat onze God ons samen heeft gebracht en we bidden ook of Hij Zijn wil aan ons bekend wil maken. Ons gebed is dat ook de laatste woorden van Psalm 138 vers 4: Laat niet varen wat Uw hand begon, o Levensbron, wil bijstand zenden.

Volgende vragen: 1. is het goed om nog een maand te proberen en te kijken of het beter gaat, ook als mijn vriendin na deze week van rust niet positief is en mij niet heeft gemist? 2. Komt het vaker voor dat er getwijfeld wordt naar mate de trouwdag dichterbij komt? Als we er niet uitkomen waar zouden we dan professionele hulp kunnen krijgen om op een goede manier uit elkaar te gaan of om te kijken waar we verder kunnen gaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Alie Hoek-van Kooten vertrekt vandaag naar Israël. Haar ontbrak de tijd om de tijd te nemen voor deze vraag. Hieronder haar antwoord.

Maak het niet te snel uit, tenzij bij ontrouw, criminaliteit of wat dan ook. Jullie hebben alles al gedeeld en daarom al als het ware in de huwelijksfase terecht gekomen waarin je de verliefdheidsgevoelens niet meer zo sterk ervaart. Als ze nog niet met elkaar naar bed waren geweest, was het allemaal veel spannender en had je echt iets om naar uit te kijken. Lees a.u.b. mijn boek “Vonk of vuur” waarin ik dergelijke situaties behandel.

Denk je werkelijk dat als je iemand anders ontmoet het allemaal beter zal gaan?

Hartelijke groet,
Alie Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten

Tags in dit artikel:

verloving