(...) Is de kans groot dat hij nog bij mij terug komt? En komt het vaker voor da...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 17 jaar. Ik heb twee jaar verkering gehad met een jongen die bijna twee jaar ouder is dan ik. Afgelopen zomer ging het de verkeerde kant op, zijn gevoelens voor mij werden minder, uiteindelijk is alles goed gekomen en de tijd daarna waren we nog hechter dan eerst. Nu, na twee jaar, gebeurde weer hetzelfde. Hij voelt niet meer voor mij wat hij eerst wel voor mij voelde. Hij heeft ook de stap genomen om de verkering uit te maken (gisteren). Zelf heb ik het daar heel moeilijk mee, omdat ik nog heel veel van hem hou en hem nog niet los kan laten. Hij moet nu alles op een rijtje zetten en kijken of hij echt niet van me houdt. Hij voelt niets meer voor me, zegt hij. Hij heeft wel pijn en verdriet, maar voor hem is het makkelijker. Ik voel me soms sterk en dan geloof ik dat het goed komt, maar andere momenten twijfel ik weer zo sterk. Is de kans groot dat hij nog bij mij terug komt? En komt het vaker voor dat je gevoel voor iemand helemaal weg kan raken? Mag ik bidden of hij zo snel mogelijk bij mij terug mag komen, of moet ik gewoon afwachten hoe God onze wegen zal laten lopen? Is het nu het beste dat ik hem met rust laat, of dat ik toch nog af en toe contact met hem heb? 'k Hoop dat u antwoorden heeft op mijn vragen! Al vast heel hartelijk bedankt!

Antwoord

Om met het laatste te beginnen denk ik dat het beter is hem even een tijdje met rust te laten, hoe moeilijk dat misschien ook voor je is. Hij moet hier toch zelf uit zien te komen en het zelf allemaal een beetje op een rijtje zien te krijgen. Helaas kun jij hem daar niet bij helpen omdat jij onderdeel van zijn ‘twijfel’ bent. Bovendien is het misschien ook wel goed dat hij eens even alleen is om te zien hoe het voelt om zonder jou te zijn.

Het komt echt wel vaker voor dat iemand het gevoel heeft niets meer voor de ander te voelen. De verliefdheid heeft inmiddels plaatsgemaakt voor liefde en dat is een minder sterk gevoel. En dan kan het soms zelfs net lijken alsof je helemaal niets meer voor je vriend(in) voelt. Misschien heeft hij er vroeger wel heel erg hoge verwachtingen van gehad dat je wanneer je een relatie hebt, je altijd heel veel voor die ander voelt en het altijd heel erg zeker weet. Je vriend hecht kennelijk veel waarde aan het ervaren van gevoelens. En gevoelens zijn nu eenmaal niet constant hetzelfde, kunnen het ene moment sterker zijn dan het andere, afhankelijk van onze stemming en omstandigheden. Mogelijk heeft hij ook een wat sombere geaardheid en is hij bovendien perfectionistisch ingesteld, dat wil zeggen dat hij de dingen voor honderd procent zeker wil weten en ervaren. Wel moet hij beseffen dat het aangaan en= onderhouden van een relatie ook het maken van een keuze is. Je kiest voor iemand en dan ga je er ook voor, ook al voel je dat niet altijd even sterk. Je vraagt ook of je er om mag bidden. Natuurlijk mag je er ook om bidden of je een relatie met hem mag krijgen.

Laat hem dus voorlopig maar even met rust. En als hij na verloop van tijd geen contact met je opneemt, neem dan zelf nog eens contact met hem op en vraag hem dan of hij nog eens een gesprek met jou wil aangaan. Heel veel sterkte want zoiets is echt niet makkelijk.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

verkering