Getrouwde vrouw en behoefte aan zelfbevrediging

J.G. Slootweg / Geen reacties

Vraag

Ik ben een getrouwde vrouw en we hebben best een goed seksleven. Soms bevredig ik mezelf, als ik onder de zonnebank lig bijvoorbeeld. Ik krijg daar geen slechte gedachten van, het is meer vanwege het prettige gevoel. Is het dan verkeerd?

Antwoord

Over de vraag of masturbatie (zelfbevrediging) wel of niet verkeerd is, zijn de meningen verdeeld. Er zijn christenen die masturbatie zien als een normale manier om seksuele spanningen te laten verminderen. Zij zien er geen kwaad in, zolang je er op een verantwoordelijke manier mee omgaat. Er zijn ook christenen die menen dat masturbatie nooit goed is. Zij vinden dat je bij masturbatie te veel op je eigen bevrediging gericht bent, terwijl seksualiteit eigenlijk bedoeld is om samen te beleven.

Over het algemeen zou je wel kunnen zeggen dat seksualiteit het beste tot zijn recht komt, wanneer het samen beleefd wordt, binnen een huwelijksrelatie van liefde en trouw.  Of je binnen het huwelijk ook (incidenteel) jezelf mag bevredigen, dat is een vraag waar je zelf een antwoord op zult moeten geven. Ook raad ik je aan om dit met je man te bespreken. Wat vindt hij ervan? Als hij er bezwaar tegen heeft, dan moet je proberen ermee te stoppen.

Verder zou ik je willen vragen om eerlijk bij je zelf na te gaan wat de reden is, dat je jezelf bevredigt. Je schrijft vanwege het prettige gevoel. Je zou ook kunnen overwegen om dit ”prettige gevoel” te reserveren voor de seksuele gemeenschap. Je zult dan de seksuele spanning, die je blijkbaar af en toe voelt, moeten uitstellen tot je samen met je man gemeenschap kunt hebben. Dit is dan een keus die voor het moment lastig kan zijn, maar het is zeker mogelijk.

Ik hoop dat je met behulp van dit antwoord tot een keuze kunt komen. Je kunt ook nog kijken in het archief van deze Vragenrubriek voor meer informatie over dit onderwerp.

Hanneke Slootweg

Lees meer artikelen over:

zelfbevrediging