Hokjesdenken

Ds. J. van het Goor / Geen reacties

Vraag

Doen wij onrecht als we Mattheüs 7 (vers 22 en 23) toepassen op de evangelischen, of hebben zij een echt geloof in Christus?

Antwoord

Lang heb ik nagedacht of deze vraag beantwoord zou moeten worden. Waarom eventueel niet? Omdat het de indruk heeft van hokjesdenken: wij en zij. Als je het hebt over evangelischen, kun je ze niet allemaal over een kam scheren.

Er zijn zeker (veel) broeders en zusters bij van wie wij -reformatorische christenen- veel kunnen leren over geloof en omgang met God. De vraag is daarmee tegelijk beantwoord, dat we groot onrecht doen, als we Mattheus 7:22 en 23 zomaar toepassen op (alle) evangelischen (Let trouwens eens op de laatste woorden van vers 23!!). Voor hetzelfde gemak kun je dan de toepassing maken naar de reformatorischen. Op die manier gaat de Heere niet met mensen om; en wij dus ook niet.

Natuurlijk kun je deze vraag breder beantwoorden, maar dan kom je èn in een exegetisch excurs terecht èn moet je de grote verschillen bij de evangelische beweging gaan uitleggen. Mij dunkt dat voor die zaken hier geen plaats is.

Tags in dit artikel:

evangelisch