Last van maagzuur

drs. A. Meijer / 3 reacties

Vraag

Ik ben een man van 56 jaar. Al jaren heb ik last van maagzuur en daarom gebruikte ik tot een jaar geleden Losec, 20 mg. per dag. Vorig jaar kreeg ik veel meer last van maagzuur en ik ben toen doorgestuurd naar de internist. Ik heb twee keer een maagonderzoek gehad, waarbij een maagzweertje en een Barrett-slokdarm werden geconstateerd. Tevens heb ik een grote middenrifbreuk. Het maagzweertje was bij het tweede onderzoek verdwenen. In januari wordt opnieuw een onderzoek gedaan om te kijken hoe de slokdarm er dan uit ziet. Ik slik op dit moment 160 mg. Nexium per dag. Mijn vraag is: Kan ik hiervan af komen, kan de slokdarm weer genezen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Als u nog onder controle bent van de internist of MDL-arts, kan hij deze vraag beter beantwoorden. Hij kent uw specifieke situatie beter.

De grote middenrifbreuk is mede de oorzaak van het ontstaan van de Barrett-slokdarm. Het maagzuur kan hierdoor makkelijker de slokdarm in stromen. Als dit blijft bestaan wordt u, denk ik, aangeraden om de Nexium te blijven gebruiken. De therapie met Nexium kan deels de afwijkingen aan het slijmvlies van de slokdarm verminderen, helemaal verdwijnen zal dit waarschijnlijk niet. Ik vind overigens 160 mg Nexium voor deze aandoening een hoge, niet zo gebruikelijke dosering. Maar als dit voorgeschreven is door een arts zal hier wel over nagedacht zijn.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

medisch
3 reacties
sydneylover
@redactie: denk eens na of u dit soort specifiek medische, niet op de doelgroep gerichte informatie wel in de vragenrubriek zou moeten plaaten.
U kunt mijn mening wel raden..
Catherine
Dit zijn idd persoonlijke diagnoses en problemen. Meneer heeft misschien geen goede band met zijn arts ? Er is ook een patientenvereniging, misschien kunt u daar uw vragen stellen ? Mijn man had een vermoeden van Barrett, wij hadden er nog nooit van gehoord en zijn toen op internet gaan zoeken. Daar kun je veel antwoorden vinden en lotgenoten. Mijn man bleek het gelukkig niet te hebben. Veel sterkte vraagsteller !
refoweb
Beste Sydneylover,

Onze mening laat zich ook raden. Het eerste medische antwoord dateert van 2002. Sindsdien zijn er zo'n 800 bij gekomen.

http://refoweb.nl/vragenrubriek-archief.html?category_id=19