Eigen gemeente verlaten en met vriend mee

P. Speelman / 1 reactie

Vraag

Mijn vriend en ik hebben een serieuze relatie en hij wil dat ik -al voordat wij zijn verloofd-  meekom naar zijn kerk. Wij gaan beiden naar volle evangeliegemeenten en hebben ieder een bediening in onze eigen kerk. Ik wil mijn kerk niet verlaten voordat ik verloofd of getrouwd ben, ook vanwege de commitment die ik heb gemaakt. Wel heb ik voorgesteld één keer per maand met hem mee te gaan naar zijn kerk. Hij vindt dit niet genoeg, omdat de mensen uit zijn kerk mij dan niet voldoende leren kennen voordat we zijn getrouwd. Wat moet ik doen?

Antwoord

Dag,

Oei, dat is een moeilijke vraag. Je moet jezelf, denk ik, eerst wel een paar vragen stellen:

  1. Zijn jullie het al eens geworden dat je naar de kerk van je vriend gaan als jullie getrouwd zijn?
  2. Kun jij je daarin voor de volle 100 procent in vinden?
  3. Wat is de reden dat jullie nu al voor een bepaalde kerk hebben gekozen? Woonplaats misschien of andere redenen?
  4. Hebben jullie de overeenkomsten maar ook de verschillen van de beide gemeenten goed met elkaar doorgenomen en zijn jullie het daarin eens met z’n beiden? Te denken valt aan leeftijdsopbouw, jeugdwerk, prediking, wijze van aanbidding en zangdiensten.

Als je al deze zaken en mogelijk nog andere zaken goed samen hebt doorgesproken dan komt de allerbelangrijkste stap. Samen bidden en aan God vragen waar Hij jullie wil hebben na jullie trouwen. Niet eerder opgeven met gebed dan wanneer het jullie beiden duidelijk is.

Mij lijkt het dan zinvol om vervolgens voor degene die zijn of haar gemeente op den duur verlaat ruim de tijd te geven voor de afbouw van zijn of haar bediening en tegelijkertijd zich te nestelen in de nieuwe gemeente. Dat is een proces en moeilijk vast te leggen in concrete afspraken hierover.

Resumerend: Neem de tijd en werk biddend aan jullie gezamenlijke relatie met de Heere Jezus.

Veel wijsheid toegewenst,
Piet Speelman

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze
1 reactie
arendine
Als jullie getrouwd zijn, zullen er nog veel meer beslissingen zijn die jullie samen gaan nemen. Hoe kom je tot een beslissing waar jullie je allebei in kunnen vinden? Vaak geeft de een makkelijker toe dan de ander, maar op de lange termijn kan dat gaan schuren.

Een goed resultaat is als jullie er allebei blij mee zijn. Wat eten we vanavond? Waar gaan we wonen? Welke kleur worden de gordijnen? Naar welke school gaan de kinderen? Wat doen we in de vakantie?

Dit is een hele goede oefening voor later. Op de lange termijn wil je dat niemand een naar gevoel overhoudt aan de beslissing die jullie samen nemen. Een compromis is een oplossing waarbij niemand echt krijgt wat hij wil, allebei een beetje niet je zin, het gaat ten koste van allebei. Is er een derde optie die voor jullie beiden goed is?

Als je op een goede manier samen dit soort vraagstukken oplost, heb je daar je hele huwelijk profijt van.