Een stem is in Rama gehoord

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag gaat over Mattheus 2:18: Een stem is in Rama gehoord, geklag, geween en veel gekerm; Rachel beweende haar kinderen, en wilde niet vertroost wezen, omdat zij niet zijn! Maar ik kan niet echt dit gedeelte vinden in het OT. Kunt u mij a.u.b. vertellen waar en hoe het er staat?

Antwoord

 Beste vriend(in),

Het feit dat je genoemde tekst niet kon vinden in het Oude Testament komt waarschijnlijk doordat je in Genesis 35 gezocht hebt. Daar staat de geschiedenis van Rachel beschreven. Daar kun je lezen hoe Rachel weent en sterft bij Bethlehem. De evangelist Mattheus doelt natuurlijk op dit gedeelte en hij haalt dan Jeremia 31:15 aan. Mattheus citeert bijna letterlijk. Overigens laat Jeremia op deze tekst een rijke belofte volgen. Het treuren zal veranderen. Er is verwachting ook voor het nageslacht. Dat komt zeker in Matth. 2 tot uiting!

Matthew Henry schrijft bij deze tekst: deze kinderen gaven hun bloed voor Hem die later Zijn bloed voor hen zou geven! Ook wijst hij op het eeuwige behoud van deze kinderen. Leerzaam om te lezen hoe zo’n uitlegger met deze tekst omgaat.

Waarschijnlijk is je vraag zo voldoende beantwoord en kun je verder met het bestuderen van je Bijbel! Veel zegen daarbij toegewenst.

Michel van Heijningen