Wonen op de nieuwe aarde

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Wie van Gods kinderen wonen straks in de hemel en wie op de nieuwe aarde? Wordt met de nieuwe hemel het uitspansel bedoeld? De hemel der hemelen hoeft toch niet vernieuwd te worden?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste lezer,

Op het eerste deel van de vraag is een eenvoudig antwoord te geven: al Gods kinderen wonen straks op de nieuwe aarde. Er verkeert niet een deel van hen in de hemel en een deel van hen op aarde. De hemel is in de Bijbel doorgaans de woonplaats van God. In die hemel zijn tijdelijk de zielen van de gestorven gelovigen. Denk aan Openbaring 6, dat spreekt over “de zielen onder het altaar”, in de hemel. Maar zoals gezegd: dat is tijdelijk, want mensen horen op de aarde. Allen die innerlijk vernieuwd werden door de Heilige Geest komen straks met een nieuw lichaam op de aarde – met beide benen op de grond dus. Die aarde zal dan, dwars door het gericht van God heen, helemaal vernieuwd zijn. Zie 2 Petrus 3:11-13.

Daar wordt inderdaad ook gesproken over “nieuwe hemelen”. Dat betekent dat de situatie straks wordt teruggebogen naar het allereerste begin: “In het begin schiep God de hemel en de aarde” (Genesis 1:1).

Het woord “hemel” kan daar ook in meervoudsvorm worden weergegeven: hemelen. Dat is een veelomvattend begrip: het ziet op de lucht, de sterrenhemel en de woonplaats van God (denk aan de manier waarop in 2 Korinthe 12:2 wordt gesproken over “de derde hemel”: de woonplaats van God). In Genesis 1 zijn hemel en aarde de aanduiding van het hele heelal.

Zo mogen we het ook zien in 2 Petrus 3:13: het heelal wordt vernieuwd. Indrukwekkende gedachte: dat onmetelijke heelal wordt gereinigd van alles wat er niet thuishoort! Het universum zal weer worden zoals de Heere het bedoeld heeft.

Er bestaat ook wel een andere opvatting op de vernieuwde hemel: volgens sommigen zinspeelt dat erop dat eens de val van de kwade engelen in de hemel plaatsvond. De vernieuwing van de hemel zou dan betekenen dat zelfs de mogelijkheid van een nieuwe val van engelen in de hemel definitief wordt uitgesloten. Dat is een aantrekkelijke gedachte, maar m.i. kunnen we dat zó niet in de Bijbel terugvinden.

Ik houd het dus op de nieuwe hemel die samen met de nieuwe aarde het hele universum aanduidt. Misschien mogen we het ook zo zeggen -denkend aan Openbaring 21:1-3- dat hemel en aarde als het ware ineenschuiven. Er is immers geen tegenstelling meer: alles is zuiver en rein geworden. Gods wil wordt gedaan op de aarde zoals in de hemel. En zingen we van Christus niet: “Die hemel en aarde verenigt tezaam”?

Om niet te vergeten: op de nieuwe aarde komen alleen ‘nieuwe’ mensen. Laat het daarom ons gebed zijn: “Heere, vernieuw mij naar het beeld van Christus.” Dan zal ik mij dáár thuis voelen waar alles van Hem spreekt en waar Hijzelf Zijn tent heeft opgeslagen (Openbaring 21:3).

Met een hartelijke groet en zegenwens,
Ds. P. D. J. Buijs

Ds. P.D.J. Buijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Nunspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

Nieuwe hemel en aarde